تاریخ انتشار: 27 آبان 1400

دو طرح پیشنهادی برای تحول در علوم اسلامی

دکتر حدادعادل در نشست هم اندیشی مسئولین مراکز و مؤسسات علمی حوزوی و دانشگاهی کشور گفت: امیدواریم این تلاش ها به نهضت گفتمان سازی اسلامی سازی علوم انسانی و پوست اندازی آن در حوزه انجام شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست که با موضوع گفتمان علمی انقلاب و اسلامی سازی علوم انسانی و به همت دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در سالن همایش امام حسین(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد، افزود: اما برای تحول در علوم اسلامی، دو کار مهم در جنبه مطالعاتی و مدیریتی باید انجام دهیم. کار اول در حوزه مطالعاتی است. در این بخش باید مشخص کنیم، دنبال چه هستیم. یکی از کارهای که باید انجام شود، طرح مبانی علوم انسانی غربی ها در دانشگاه است و سپس نقدهایمان را هم نسبت به آن ارائه دهیم.

وی بیان داشت: کار دیگری که باید صورت گیرد، شناخت از فلسفه های علوم انسانی در رشته های مختلف است. وقتی مبانی آن را مطرح کردیم و شناخت درست پیدا کردیم، آنگاه آنها را هم نقد کنیم و مشخص کنیم که با مبانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی چه تحولی در حوزه علوم انسانی به وجود خواهد آمد خصوصا از نظر کارآمدی آن.

حدادعادل گفت: اما در بخش مدیریتی از جهتی باید خوشحال بود که مؤسسات مختلفی در قم، اصفهان و… احساس مسئولیت کردند و یک باره ۱۰۰ دست برای کمک دراز شده، ولی باید مدیریت حساب شده ای صورت گیرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: آثار زیادی از مؤسسات مختلف در قم و تهران در حوزه علوم انسانی و اسلامی منتشر می شود، ولی این آثار زمانی در جامعه و دانشگاه تحول ایجاد می کند که در دانشگاه راه پیدا کند. لذا باید اضلاع تحول اسلامی سازی شناسایی شود و هرکدام از دستگاه ها وظائف شان مشخص شود و در این رابطه حوزه پیش قدم شده و ستاد راهبری تحول اسلامی سازی علوم انسانی در حوزه هم راه اندازی شده است.

حدادعادل گفت: ما باید بین کارهای پراکنده اتصال و پیوند برقرار و تلفیق ایجاد کنیم و این امر زمانی انجام می شود که از ظرفیت های هم دیگر آگاه شویم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، افزود: مشکل ما در بحث تحول اسلامی سازی علوم انسانی به مسائلی چو فقدان مدیریت کلان و عدم اتصال بین کارهای پراکندگی و بی ارتباطی و عدم آگاهی از فعالیت مراکز علمی، دانشگاهی و حوزوی برمی گردد.

وی بیان داشت: یکی از کارهایی که در حوزه اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده و انجام داده ایم، تألیف کتاب بود. تاکنون ۵۰ کتاب از چاپ درآمده و ۵۰۰ کتاب در دست تالیف است؛ اگر برنامه ها درست پیش برود، چند هزار کتاب جدید تالیف و وارد بازار نشر علوم انسانی می شود.

https://haddadadel.ir/news/1767-18-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.