تاریخ انتشار: 17 آبان 1400

نکوداشت پروفسور یوسف ثبوتی+تصاویر

بزرگداشت پروفسور یوسف ثبوتی اخترشناس و فیزیکدان عصر یکشنبه با حضور دکتر غلامعلی حدادعادل در محل فرهنگستان هنر برگزار شد.

دکتر غلامعلی حدادعادل با اشاره به خاطرات تحصیلش در دانشگاه شیراز و مصاحبه دکتر ثبوتی با وی بیان کرد: وقتی دکتر ثبوتی وارد کلاس می‌شد، خیلی منظم، جدی و با پشتکار بود. از ابتدا تا آخر کلاس، تمام تخته پر از فرمول بود. یک دقیقه هم به خود تنفس نمی‌داد و یکسره دانشجو را در فضای علمی قرار می‌داد.

وی افزود: ما شیرینی علم را در کلاس دکتر ثبوتی چشیدیم، معنی علم را فهمیدیم، روش علمی را لمس کردیم و عالم را دیدیم که چگونه از دریچه فیزیک به دنیا نگاه می‌کند. او در کلاس غیر از درس و بحث علمی، بحث دیگری نمی‌کرد و البته خیلی مهربان بود. در امتحان نیز خیلی جدی بود.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: من بیشترین تاثیر را نه فقط در دوره فوق لیسانس بلکه در کل دوره فیزیک خواندنم، از نظر علمی، انضباط علمی و شخصیت علمی از دکتر ثبوتی پذیرفتم. او کاملا دانشجوپروری می‌کرد. همیشه در برابر او، خود را یک دانشجوی ساده در برابر استاد می‌دیدیم و می‌بینم.

وی افزود: اهتمام او به این بود که در ایران تحصیلات تکمیلی را در دانشگاهی خارج از سلطه اداری ملال‌آور دانشگاه تهرانی و امثال آن، شکوفا کند. او با هوشمندی متوجه شد که اگر بخواهد نیت خود را در توسعه تحصیلات تکمیلی در چارچوب سفت و سخت اداری جاهایی مانند دانشگاه تهران اجرا کند، موفق نمی‌شود و تشخیصش درست بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: همیشه او را دعا می‌کردم که علم خود را برای مملکتش می‌خواهد. دکتر ثبوتی از آن‌ها نبود که پس از انقلاب که تغییر روشی پیدا شد، قهر کند و به یک دانشگاه خارجی برود که ما التماس کنیم که به ایران بیاید. او همین جا ماند و زحمت کشید. او علم، تحصیلات تکمیلی و دکترای فیزیک را در ایران نهادینه کرد. خیلی‌ها قدر او را می‌دانند و می‌دانستند.

وی افزود: امیدوارم که برای همه کسانی که فرهنگ و تربیت اصیل و عمیق اسلامی دارند و علاقه مند به سرزمین مادری خویش بوده و سربلندی ایران را می‌خواهند برای جوانان الگویی باشد که به دور از دنیا طلبی، علم را در خدمت زندگی بهتر و انسانی‌تر و شرافتمندانه‌تر مردم ایران قرار دهند.

https://haddadadel.ir/news/1716-08-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.