تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1390

علوم انسانی نباید با افکار اسلامی مغایرت داشته باشد

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما دانشگاه‌ها را باید به سمتی ببریم که علوم انسانی مغایرتی با افکار اسلامی نداشته باشد، بلکه مبتنی بر افکار اسلامی باشد.

دکتر حداد عادل در نخستین کنگره ملی دوسالانه دانشجویی دانشگاه اسلامی که در تالار مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: موضوع این گردهمایی دانشگاه اسلامی است و اینکه چرا ما از دانشگاه اسلامی صحبت می‌کنیم و چرا امام و رهبری در پی اسلامی شدن دانشگاه‌ها بوده‌اند، دلایل زیادی دارد. وی ادامه داد: بدون دانشگاه اسلامی، کشور اسلامی نمی‌شود و اگر ما برپایه اسلام انقلاب کردیم برای این است که کشور اسلامی داشته باشیم و ممکن نیست دانشگاه ما اسلامی نباشد ولی کشور اسلامی باشد زیرا کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اداره می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در رشته‌های غیر علوم انسانی به یک دلیل و در رشته‌های علوم انسانی به دو دلیل باید فارغ‌التحصیلان متدین و مسلمان تربیت کرده و اختیار کشور‌ها را به دست این نیرو‌ها بدهیم وگرنه انقلاب ما عقیم می‌ماند، مانند انقلاب مشروطیت که با اهدافی شروع شد ولی ادامه نیافت، ما نمی‌خواهیم انقلاب ما به آن سرنوشت دچار شود.

وی عنوان کرد: ما انقلاب را پایان کار ندانسته بلکه انقلاب را آغاز راه می‌دانیم، راهی که ممکن است ۱۰۰ سال طول بکشد تا اینکه به اهداف متعالی خود برسیم و قطع یقین یکی از مواردی که از آن عبور کنیم و منزلگاه‌هایی که باید به آن برسیم دانشگاه اسلامی است.

دکتر حداد عادل با اشاره به مقصود از دانشگاه اسلامی توضیح داد: دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در خدمت استقلال کشور باشد یعنی اگر دانشگاهی در خدمت استقلال کشور نباشد، قطع یقین اسلامی نیست و در انقلاب اسلامی نیز حرف اول مردم استقلال بود به طوریکه وقتی تظاهرات در شهریور سال ۵۷ آغاز شد نخستین شعاری که بر زبان مردم آمد «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود و نخستین کلمه در واقع شعار استقلال بود.

وی تأکید کرد: دانشگاه در جمهوری اسلامی باید دانشگاهی مستقل و در خدمت استقلال کشور باشد اما در خدمت استقلال کشور بودن دانشگاه چند وجه دارد، مهم‌ترین وجه این است که دانشگاه کمک به پیشبرد علم و صنعت در کشور کند، اگر دانشگاه ما را از نظر علمی پیش نبرد از نظر صنعتی نیز عقب می‌مانیم و در این صورت از نظر اقتصادی نیز عقب مانده و از نظر سیاسی نیز تیغ ما کُند می‌شود و ناچار هستیم دست نیاز به بیگانه که خیلی وقت‌ها ممکن است دشمن باشد دراز کنیم زیرا مشکلات اقتصادی، صنعتی و علمی داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در دانشگاه روحیه پژوهش و ابتکار بالا باشد و به فرموده رهبری دانشگاه تولید علم کند و نهضت تولید علم فراگیر شود در این صورت نیاز ما روز به روز کمتر می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت علمی ایران در حوزه پزشکی خاطرنشان کرد: ابتدای انقلاب کسانی که در ایران بیمار می‌شدند بسیاری ناچار بودند که برای معالجه به خارج از کشور روند زیرا معالجه آن‌ها در داخل ممکن نبود و کارگروهی به وجود آمده بود که این افراد متقاضی به این کارگروه مراجعه می‌کردند، اگر آمار مراجعه‌کنندگان به این کارگروه در ۳۰ سال گذشته بررسی شود، نشان‌دهنده آثار دانشگاه در کمک به استقلال کشور است زیرا آمار فوق‌العاده کم شده است.

دکتر حداد عادل یادآور شد: در علم پزشکی آنقدر پیشرفت حاصل شده که از کشورهای خارجی برای درمان به ایران می‌آیند، برای نمونه جراحی قلب باز در ایران عادی و فراوان شده به طوریکه حتی فردی از آمریکای لاتین از ما می‌خواست که چون در ایران این عمل ارازن‌تر و بهتر است برای عمل به ایران آید و حتی کسانی که مملکت را‌‌ رها کرده و به خارج رفتند برای خدمات دندان‌پزشکی به ایران می‌آیند.

وی اعلام کرد: این موضوع در دنیا نباید تا ابد ادامه یابد که خارجی اختراع کند و ما آن را خریداری کنیم، چرا ما اختراع نکنیم و آن‌ها نخرند، باید جرأت یابیم و این درسی بود که امام خمینی (ره) به ما داد که ما می‌توانیم و امام (ره) کار ناممکن را ممکن کرد و ما باید این روحیه اعتماد به نفس را از امام بگیریم‌ نه اینکه دلمان را به این خوش کنیم که نخستین کسی هستیم که دستگاهی را وارد کرده و هنرمان این باشد که می‌توانیم با آن کار کرده و آن را تعمیر کنیم، بلکه ما باید مولد باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون نیز بسیاری از مهندسان ما در کشورهای دیگر کار مهندسی می‌کنند و صادرات خدمات مهندسی داریم، دانشگاه اسلامی جای دانش است و هر دستگاهی را برای یک کار ساختند و دانشگاه را نیز برای تولید دانش ساختند و هر مؤسسه‌ای باید ببیند او را برای چه ساختند و در واقع کمال اول دانشگاه در این است که دانش‌گاه و جای دانش باشد و این انتظار ملت، امام، رهبری و شهداست.

وی با اشاره به ایثار شهدا برای آسایش و راحتی ملت یادآور شد: شهدا رفتند که ما آرامش و آسودگی داشته و در آزمایشگاه کار کرده و در کلاس درس بخوانیم و تولید دانش کنیم که عقب‌ماندگی که به ما تحمیل شده جبران شود.

دکتر حداد عادل با طرح این سؤال که آیا دانشگاه متعلق به کشور اسلامی می‌تواند یک دانشگاه مقلد اندیشه‌های غیراسلامی باشد، اظهار داشت: آیا ما می‌توانیم در دانشگاه‌ها چشممان را بسته و هر استادی از هر کشوری که فارغ‌التحصیل بود کتابی از علوم انسانی ترجمه کرده و در کلاس درس بدهد، تاکنون اینگونه بوده و البته بعد از انقلاب بهتر شده است.

وی تصریح کرد: آیا این ملت برای خود فکر و مکتبی ندارد که بر اساس آن علوم انسانی خود را بنا کنیم و باید مقلد باشیم، اگر فرض کنیم ما مکتبی نداریم و اسلام نظریه‌ای راجع به علوم انسانی ندارد در هر حالی که قرآن اگر خدانامه است، انسان‌نامه نیز است، حرف ما این است در یک کشور اسلامی دانشگاه اسلامی نمی‌تواند از یک جهان‌بینی تبعیت کند که ضد اسلام باشد، این تفکر حاکم بر غرب نزدیک پنج قرن است از دینداری دور شده و به سوی ماتریالیسم، سکولاریسم و لیبرالیسم رفته و این‌ها چ‌تر گسترده فراگیری بر سر بسیاری از اندیشه‌های غربی و نافذ در علوم انسانی غربی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما به عنوان کشور اسلامی که تعلق به یک ملت مسلمان داریم برای خود در دانشگاه در علوم انسانی حق انتخاب قائل هستیم و این حق را برای دیگر ملت‌ها نیز محفوظ می‌دانیم.

وی افزود: این حق انتخاب ما به این معنا نیست که حرف غیرمنطقی و موهومی را جانشین قضایای منطقی کنیم بلکه می‌گوییم ما فلسفه و معرفت‌شناسی داریم و ما می‌توانیم گفت‌وگوی فلسفی کنیم و می‌توانیم در علوم انسانی گفتمان فلسفی را با دیگران مطرح کنیم و استدلال کرده و اگر در استدلال موفق شویم که خواهیم شد، ما دانشگاه‌ها را باید به سمتی ببریم که علوم انسانی مغایرت با افکار اسلامی نداشته باشد، بلکه مبتنی بر افکار اسلامی باشد.

دکتر حداد عادل عنوان کرد: این وجه دیگری در اسلامی بودن دانشگاه‌هاست که خوشبختانه حرکتی با عنوان تحول در علوم انسانی با نظر رهبری آغاز شده که تاکنون ۳۰ جلسه داشته و اقداماتی و تصمیماتی بدون هیاهو و شتاب‌زدگی داشته و قرار است مطالعاتی توسط خود دانشگاهیان صورت گیرد که در علوم انسانی به اسلامی بودن، مفید بودن و کارآمد بودن نزدیک‌تر شویم.

وی با اشاره به اهمیت اخلاق و تقوا در دانشگاه اسلامی اظهار داشت: دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که در آن اخلاق و تقوا حاکم است و اخلاق و تقوا هرجا یک جلوه دارد و این مهم است استاد در سطحی که درس می‌دهد کم‌فروشی نکند، کار کند و مرتب مطالعه کند و با تمام وجود آنچه می‌داند را به دانشجو منتقل کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: استاد باید پایان‌نامه را بخواند و اینگونه نباشد ۱۰ تا ۲۰ پایان‌نامه گرفته ورقی زده و فوت و فنی برای اداره جلسه دفاع بداند و پشت سر هم مدرک دکترا به دانشجویان دهد، باید با دلسوزی دانشجو را تربیت کند و بداند مشکل آن از نظر نگارش، علم و اخلاق چیست و باید پدرانه با دانشجو رابطه داشته باشد.

وی تأکید کرد: اگر استاد جدی باشد دانشجو برای تهیه پایان‌نامه پول نمی‌دهد که برایش بنویسند، برخی گستاخی را نیز به جایی رساندند که رسما اعلام می‌کنند که هزینه پایان‌نامه ارشد و دکترا چقدر می‌شود، این‌ها خطر است ما اساتید دانشگاه و مسئولان کشور باید مراقب انضباط علمی در دانشگاه‌ها باشیم و دانشجوی دانشگاه اسلامی نیز باید کار و تلاش کند و دانشگاه اسلامی جدی است و دانشجو نباید فقط دنبال مدرک باشد.

دکتر حداد عادل یادآور شد: نکته دیگر این است فضای دانشگاه پاک و اخلاقی است و این‌ها مواردی است که اسلام، قرآن، امام (ره) و مردم می‌خواهند، انتظار است دانشگاه محیطی متین و با حرمت باشد و این منافاتی با آزادی و نشاط ندارد و دانشگاه نباید عرصه‌ای برای مظاهر غیراخلاقی باشد.

https://haddadadel.ir/news/167-11-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.