تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1390

دشمنان تلاش می‌کنند دو ملت ایران و عراق را به یکدیگر بدبین کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان تلاش می‌کنند دو ملت ایران و عراق را به یکدیگر بدبین کنند؛ آمریکا نمی‌خواهد ملت‌های منطقه بیداری اسلامی پیدا کنند، آنها از نزدیک شدن دو کشور عراق و ایران هراسان و وحشتنزده هستند بنابراین سعی دارند ذهن‌ها را به ایران بدبین کنند.

دکتر حداد عادل  که در کنفرانس بازکاوی مناسبات فرهنگی ایران و عراق که در سالن کتابخانه مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کرد، خطاب به حاضران این نشست اظهار داشت: هنوز زمان زیادی از صحنه جنگی که هم بر شما و هم برما تحمیل شده بود نمی‌گذرد؛ لذا امروز خداوند را شکر می‌کنیم که آن روزگار سپری شده و امروز دوستانه و برادرانه کنار یکدیگر هستیم و شکر این نعمت را بجا می‌آوریم.

وی ایران و عراق را دارای سابقه ارتباطی طولانی و صاحب تمدن‌های ریشه‌دار در منطقه دانست و گفت: روابط این کشور را دو ملت می‌سازند؛ تعیین‌کننده روابط ایران و عراق ملت‌های دو کشور هستند و ایرانیان مایلند که در حیات و چه در ممات در عراق باشند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ سلمان فارسی که اولین ایرانی مسلمان شده و نماد ایرانی مسلمان است در عراق مدفون است؛ در هیچ عصری دو ملت عراق و ایران از یکدیگر بی‌نیاز نبودند و در قرن حاضر شاهد تلاش علمای ایرانی‌الاصل هستیم که به استقلال عراق کمک کرده‌اند. چرا که عراق همیشه ملجأ و پناهگاهی برای روحانیان مبارز ایران و نیز ایران پناهگاهی برای عراقیان مبارز بوده است.

حداد عادل با برشمردن نام برخی از روحانیون برجسته از جمله آیت‌الله شیرازی، اصفهانی، سیستانی، و برخی از شخصیت‌های عراقی از جمله آیت‌الله حکیم، جعفری و بارزانی گفت: این‌ها از ایران و در ایران زیسته‌اند که همه آنها برای استقلال عراق تلاش کرده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر ما مانع دخالت دشمنان و بیگانگان شویم، رابطه دو ملت ایران و عراق بهترین و نمونه‌ترین روابط خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط منطقه اظهار داشت: امروز شرایط در منطقه بکلی فرق کرده است؛ ملت عراق با انتخابات سرنوشت خود را به دست گرفته‌اند؛ امروز دیگر روزی نیست که دشمنان در بغداد بنشینند و برای ملت عراق و ایران نسخه بپیچند لذا امروز ما از اینکه ملت عراق بر سرنوشت خود حاکم باشد موجب خوشحالی دو چندان ما است.

دکتر حداد عادل گفت: امروز روز ساختن روابط پایدار است؛ امروز روز جبران تلخی‌های گذشته و فرصت‌های از دست رفته است؛ امروز دو ملت باید امکانات و توانایی‌های یکدیگر را بشناسند؛ امروز روز ارتباط دانشمندان، علمای دین، پژوهشگران، اساتید دانشگاه‌‌ها و روزنامه‌‌نگاران عراق و ایران است چرا که باید درها برای شناخت بیشتر باز باشد.

وی با بیان اینکه کشور ۷۰ میلیونی ایران در کنار شما ملت عراق پیشرفت‌های زیادی کرده است، یاد‌آور شد: امروز بعد از گذشت ۳ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی دانشجویان ما ۲۰ برابر از اوایل انقلاب شده است و این درحالی است که جمعیت کشورما فقط دو برابر شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعداد کتاب‌هایی که در سال اخیر چاپ شده است ۱۰۰ برابر اوایل انقلاب است. امروز در ایران بعد از انقلاب اسلامی در حدود ۲۰۰ دائرهالمعارف یا تألیف شده و یا در دست تألیف است.

دکتر حداد عادل با برشمردن برخی از پیشرفت‌های حاصل شده در جمهوری اسلامی ایران از جمله صنایع هسته‌ای، فناوری نانو، سلول‌های بنیادی و پزشکی، زیست شناسی، مهندسی، ساخت راه، تونل، سد آنها را به برکت امام خمینی(ره)، استقلال و آزادی دانست و پیشنهاد داد که مردم و کارشناسان عراق می‌توانند در سفر خود به ایران با این توانایی‌ها آشنا شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما این پیشرفت‌ها را فقط متعلق به ایران نمی‌دانیم بلکه آنرا متعلق به کل جهان اسلام می‌دانیم لذا هر قدمی که برای جهان اسلام برداریم باعث افتخار است و کدام کشور از عراق در جهان اسلام به ایران نزدیک‌تر است.

دکتر حداد عادل تاکید کرد: دشمنان تلاش می‌کنند دو ملت ایران و عراق را به یکدیگر بدبین کنند؛ آمریکا نمی‌خواهد ملت‌های منطقه بیداری اسلامی پیدا کند، آنها از نزدیک شدن دو کشور عراق و ایران هراسان و وحشتنزده هستند بنابراین سعی دارند ذهن‌ها را به ایران بدبین کنند.

وی تصریح کرد: من صریحاً اعلام می‌کنم ملت و دولت ایران هیچ چشم طمعی به خاک عراق ندارد جز آنکه به اندازه مهر تربت سید‌الشهداء پیشانی خود را بر آن قرار دهیم و این برای سعادت دنیا و آخرت ملت ما کافی است.

وی با بیان اینکه صاحبان صنایع ایران قداست و احترام خاصی برای مردم عراق قائلند، گفت: روابط اقتصادی، کشاورزی و گردشگری می‌تواند در میان دو کشور گسترش یافته و منافع هر دو کشور را تامین نماید. اما هدف ما فقط روابط تجاری و اقتصادی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه هیچ قدرتی و نیرویی نمی‌تواند دو کشور عراق و ایران را از همسایه بودن با یکدیگر محروم کند، گفت: تاریخ روابط طولانی این دو کشور غیرقابل تغییر است که این یک سرمایه عظیم است.

حداد عادل خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها آنقدر باهوش هستند که بفهمند جنگ ۸ ساله اراده ملت عراق نبوده است، لذا آن قدرتی که عراق را وادار به جنگ کرد در ایران نیز به جنایات زیادی دست زده است. همچنین آن دستی که طناب دار را به گلوی صدام بست، فقط دست ملت عراق نبود بلکه دست ملت ایران نیز در آن مشارکت داشت.

وی در خاتمه تاکید کرد: امروز، روز دیگری است و دانشگاهیان، علما و مسئولان و همچنین ملت دو کشور باید برای ساختن و آبادی عراق و ایران بیش از گذشته آماده شود.

 

https://haddadadel.ir/news/163-04-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.