تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1390

شعر و ادب جنبه کمتر شناخته شده آثار شهید مطهری است

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس از مهمترین ویژگی‌های قلم شهید مطهری را استفاده وی از شعر در زمینه‌های گوناگون مانند منبر و مقاله دانست و گفت: یکی از تحقیق‌های ضروری درباره قلم استاد این است که ما تمام اشعاری که ایشان در نوشته‌های خود به کار برده را احصا کنیم تا متوجه شویم این خراسانی ارجمند که قدر سخن را می دانست و درست و استوار سخن گفتن در خون او بود تا چه اندازه به شعر فارسی علاقه داشت.

دکتر حداد عادل در مراسم بزرگداشت شهید مطهری که با نام  “گلواژه‌های شعر مطهر” در خانه موزه شهید مطهری برگزار شده بود در سخنانی ضمن یادآوری خاطرات حضور خود در این خانه و بهره‌گیری از مجالس درس استاد مطهری، گفت: این مراسم از آنجا که تاکید خود را بر جنبه‌های کمتر شناخته شده استاد که شعر و ادب و سخن گذاشته، حائزاهمیت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس پس از خواندن غزلی از سهروردی، گفت: درباره قلم مطهری دو نکته حائز اهمیت است که یکی روانی قلم ایشان و دیگری استفاده ایشان از شعر در کلامش است.

 

وی تصریح کرد: امروز روحانی خوش قلم فراوان وجود دارد اما اگر به پنجاه سال پیش برگردیم متوجه خواهیم شد که پدید آمدن فردی مانند مطهری در فضایی که سبک نگارش و سخن گفتن دیگری دارد تا چه اندازه شگفت انگیز است زیرا او به گونه ای می نویسد که زبان که واسطه انتقال فکر از ذهن او به ذهن خواننده است اصلا مانع و مزاحم نمی شود و لفظ مانند یک رسول است که صاحب اندیشه آن را به در خانه خواننده و شنونده می فرستد تا پیغام رسان باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مطهری فکر را روی کاغذ روان کرده و مخاطب بی واسطه اندیشه او را دریافت می کند، افزود: بسیاری از نویسندگان الفاظی انتخاب می کنند که مانع انتقال مقصود ذهنی آنها به خواننده می شود اما استاد سخن طوری می نویسد که توجه خواننده به کلام جلب نشود و مفهوم را درک کند.

دکتر حداد عادل ادامه داد: نکته دیگر درباره مطهری استفاده وی از شعر در زمینه های گوناگون مانند منبر و مقاله است و یکی از تحقیق های ضروری درباره قلم استاد این است که ما تمام اشعاری که ایشان در نوشته‌های خود به کار برده را احصا کنیم تا متوجه شویم این خراسانی ارجمند که قدر سخن را می‌دانست و درست و استوار سخن گفتن در خون او بود تا چه اندازه به شعر فارسی علاقه داشت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: مطهری همچنان که در صحبت های خود از شعر استفاده می کرد در زمان بحث های فلسفی و استدلالی کوچکترین بار احساسی به مسائل و سخنان خود نمی‌داد و به عقیده من تحقیق در سبک سخنوری مطهری می تواند موضوع یک پایان نامه دوره کارشناسی ارشد ادبیات فارسی باشد.

https://haddadadel.ir/news/161-03-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.