تاریخ انتشار: 27 تیر 1400

حضور و سخنرانی در اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی

آیین اختتامیه دوازهمین دورۀ جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور منصور غلامی وزیر علوم و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دکتر حدادعادل رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی روز یکشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی حدادعادل در این مراسم گفت: تلقی عموم از وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که این وزارتخانه عمدتا به علوم تجربی و فناوری و مهندسی توجه دارد؛ از این رو زمانی که نام وزارت علوم برده می‌شود، شاید به اعتبار عنوان این وزارتخانه، این تصور پیدا شود که علوم انسانی در حاشیه وظایف وزارت علوم قرار دارد.

وی ادامه داد: اما اهتمام به برگزاری جشنواره فارابی و تداوم آن حکایت از توجه وزارت علوم به علوم انسانی دارد که باید از این جهت سپاسگزار بود و گسترش این توجه و توجه بیشتر را خواستار شد. خصوصا از حیث تحولی که باید در علوم انسانی صورت بگیرد و این تحول در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی قرار دارد.

حداد عادل، درک نسبت میان علوم انسانی و علوم تجربی و ریاضی و مهندسی را یکی از امور مهم دانست و خاطر نشان کرد: این مسئله البته مهمتر از آن است که بتوان در این فرصت کوتاه حق آن را ادا کرد، اما همین قدر کافی است که بدانیم همه علوم از جمله ریاضیات، علوم تجربی، مهندسی، پزشکی محصول انسان و فکر انسان است و تا انسان شناخته نشود، علم هم شناخته نمی‌شود و تا انسان شناخته نشود، کاربرد علم هم به درستی شناخته نمی‌شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اینکه علوم و فناوری در دست انسان به منزله ابزار هستند و استفاده از این ابزار را خود ابزار تعیین نمی‌کند، ادامه داد: در هر جامعه‌ای استفاده از ابزار (علوم و فناوری) را علوم انسانی تعیین می‌کند؛ از این رو علوم انسانی به منزله چراغ راه هستند که به مهندسان و متخصصان علوم تجربی راه را نشان می‌دهند، به گونه‌ای که بر اساس گفته استاد شهید مطهری، علوم تجربی و فناوری به انسان حرکت می‌بخشند، اما جهت را علوم انسانی و دینی تعیین می‌کنند.

حداد عادل با اشاره به برگزاری مداوم جشنواره فارابی، خاطر نشان کرد: تنوع رشته‌ها در این جشنواره مهم است تا بتواند گستره پهناوری از علوم انسانی را در بر گیرد. از جمله ادبیات فارسی، زبان فارسی، زبان‌های پیش از اسلام، فارسی کهن، فارسی میانه و فارسی نو است، علاوه بر این توجه به انواع فعالیت‌ها در علوم انسانی که نه فقط شامل پژوهش و تدریس دانشگاهی و تالیف کتاب می‌شود، بلکه انجمن‌های علمی و مجلات علمی را هم دربر می‌گیرد.

وی با تاکید بر توجه به استادان ایرانی و غیرایرانی در حوزه علوم انسانی، یادآور شد: جشنواره فارابی با اعطای جایزه به پژوهشگران در حوزه علوم انسانی به ویژه در ایران شناسی و اسلام شناسی این نکته را یادآوری می‌کند که توجه به فرهنگ و تمدن ایران خاص ایرانیان نیست، بلکه نظر پژوهشگران را در سطح جهان به خود جلب کرده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: توجه به پیشکسوتان که حق بزرگی دارند، مهم است، ضمن آنکه برای درگذشتگانی که در زمان حیاتشان فرصت تقدیر از آنها حاصل نشد، این جایزه می‌تواند به نوعی جبران قصور و تقصیر گذشته ما باشد.

حداد عادل پیشنهاد راه اندازی کتابخانه‌ای از آثار برگزیدگان این جشنواره را مطرح کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم کتابخانه‌ ویژه‌ای از آثار همه کسانی که در طول این دوازده دوره جشنواره فارابی در بخش‌های استادان باسابقه، جوانان محقق و پایان نامه‌های محققان و همه آثاری که در این جشنواره موفق به دریافت جایزه شدند و یا شایسته تقدیر معرفی شدند، راه اندازی شود تا این آثار در آن کتابخانه گردآوری شود.

وی اضافه کرد: این کتابخانه به گونه‌ای راه اندازی شود که همه محققان و پژوهشگران به آن دسترسی داشته باشند، ضمن آنکه این کتابخانه می‌تواند کارنامه مجسم این جشنواره نیز به شمار آید.

https://haddadadel.ir/news/1584-18-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.