تاریخ انتشار: 9 مرداد 1400

مرحوم دکتر حسن حبیبی یکی از مردان کم‌نظیر تاریخ ایران است

دکتر حدادعادل در آیین بازگشایی موزه زنده یاد دکتر حسن حبیبی که عصر دیروز (جمعه) به همت بنیاد فرهنگی امیرکبیر و با حضور تنی چند از مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد حضور یافت.

به گزارش خبرنگار روزنامه اطلاعات، دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: درباره دکتر حبیبی صحبت کردن کار بسیار سختی است. یکی از بخت یاری‌های من در عمرم، آشنایی و کار با دکتر حبیبی بود. در سال‌هایی که او رئیس فرهنگستان بود، صندلی من همیشه در کنار او بود. بعد که من رئیس فرهنگستان شدم، به توصیه خود دکتر، صندلی او کنار من بود. در اداره جلسات به صورت مکتوب با هم حرف می‌زدیم و این یکی از دوست‌داشتنی‌های من بود.

وی ادامه داد: دکتر حبیبی یکی از مردان کم‌نظیر تاریخ ایران است. من با تاریخ ایران بیگانه نیستم. یک جنبه از اهمیت شخصیت دکتر حبیبی را عرض می‌کنم. ما از مشروطه به این طرف به ویژه در شروع حکومت پهلوی در ایران یک نزاع مفهومی درباره «رابطه اسلام و ایران» داشتیم، اینکه چقدر باید ایران دوست باشیم،‌ چقدر ملتزم به اسلام؟ نقطه توازن کجاست؟ در این زمینه افراط و تفریط‌های زیادی صورت گرفته است. این مسأله، هنوز هم وجود دارد. در فلسفه می‌گویند بزرگترین دلیل بر امکان وجود یک شی، وجود آن شیء است. اگر کسی از ما بپرسد آیا ممکن است. کسی یک ایران‌دوست در بالاترین درجه و یک مسلمان درجه یک باشد؟ پاسخ این است: بله ـ به چه ‌دلیل؟ به دلیل وجود دکتر حبیبی.

حداد عادل افزود: اگر شخصیت دکتر حبیبی به جوانان امروز معرفی شود، آنها الگویی می‌بینند که توانسته در وجود خودش به طور سازگار، عشق به ایران با اعتقاد راسخ به اسلام را جمع کند. من پیشنهاد می‌کنم همسر ارجمند دکتر حبیبی، سرکارخانم دکتر رهیده، حالا که این موزه افتتاح شد تاامثال بنده که با دکتر حبیبی حشر و نشر داشته‌ایم از دنیا نرفتیم، فهرست کارهایی که دکتر حبیبی کرده را بنویسید. یک فهرست طولانی به دست می‌آید. در هر عنوانی از کسی که در آن کار به حبیبی نزدیک بوده، بخواهید خدمات دکتر حبیبی به آن بخش را بنویسید. بنده خودم خدمات دکتر حبیبی به فرهنگستان‌ها را می‌نویسم. به این ترتیب یک دایره‌‌المعارف به دست می‌آید و اندیشه و همت دکتر حبیبی بسط پیدا می‌کند.

https://haddadadel.ir/news/1582-31-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.