تاریخ انتشار: 27 خرداد 1400

«شیخ الاسلامی» مانع افراط و تفریط در دانشگاه بود

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی شیخ‌الاسلامی، عالم ربانی، مفسر قرآن کریم و چهره ماندگار ادبیات فارسی مراسم نکوداشت این استاد فقید را در فضای مجازی برگزار کرد.

به گزارش مهر، غلامعلی حداد عادل در ابتدای سخنان خود گفت: آشنایی بنده با مرحوم دکتر شیخ الاسلامی از همان آغاز ورود من به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شروع شد، یعنی سال ۱۳۴۸ شمسی- حدود ۵۲ سال پیش، ایشان در کسوت روحانیت در سال‌های قبل از انقلاب جزء استادان رشته زبان و ادبیات فارسی بودند و پس از پیروزی انقلاب ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی را بر عهده گرفتند.

او ادامه داد: چند خصوصیت مثبت در وجود ایشان بود؛ یک آشنایی با گروه ادبیات فارسی از سال‌های قبل از انقلاب و شناختی که ایشان نسبت به استادان داشتند؛ این سبب شد که در مسئولیت ریاست دانشکده یک اتصال و پیوندی بین دوران بعد و قبل از انقلاب برقرار کنند تا گسیختگی در انتقال تجربه‌ها پیدا نشود و یا لااقل کمتر شود.

حداد عادل با بیان دومین ویژگی مرحوم شیخ الاسلامی گفت: روحانی بودن ایشان باعث شد که گروه‌های انقلابی بتوانند با آن مرحوم ارتباط خوبی برقرار کنند و آشنایی و احاطه ایشان بر معارف اسلامی زمینه مناسبی برای اتصال ایشان با جوان‌ها و دانشجویان و گروه‌های فعال انقلابی در دانشگاه ایجاد کند. علاوه بر این مرحوم دکتر شیخ الاسلامی شخصاً صبر و حوصله و آرامش خاصی داشتند و مانند یک لنگر تعادل مانع از افراط و تفریط می شدند؛ بنده معلم همان دانشکده ای بودم که ایشان سال ها ریاست آن را بر عهده داشتند، در دوران ایشان یک آرامش و اعتدالی بر دانشکده حاکم بود و اصولاً استادان و دانشجویان و کارمندان هم این آرامش را احساس می کردند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأکید کرد: آقای دکتر شیخ الاسلامی مورد احترام همه بودند و در بین اهل ادب نیز محترم بودند. در سال های بعد از بازنشستگی ایشان، ما در فرهنگستان زبان و ادب فارسی هرگاه زحمتی برای ایشان داشتیم اجابت می فرمودند و با خوشرویی بزرگواری درخواست ما را می‌پذیرفتند. فقدان ایشان مایه تاسفِ جامعه علمی ایران است و بنده از صمیم قلب درگذشت این مرد محترم را به بازماندگان ایشان به خصوص فرزندان برومند شان تسلیت عرض می کنم و برای آن مرحوم علو درجات را از درگاه خداوند متعال طلب می کنم.

https://haddadadel.ir/news/1530-17-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.