تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1390

مؤسسات آموزش عالی به تربیت پژوهشگر اهتمام داشته باشند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مؤسسات آموزش عالی نباید تمام توان خود را در راستای تربیت معلم قرار داده و لازم است برخی را برای فعالیت پژوهشی تربیت کنند تا در مؤسسات غیرآموزشی به فعالیت بپردازند.

دکتر حداد عادل در نخستین اجلاسیه نهضت پایان‌نامه‌نویسی جامعهالمصطفی العالمیه که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: من به فعالیت‌هایی که در جامعهالمصطفی العالمیه می‌شود، معتقد هستم و آثار این خدمات در جغرافیای دور تاریخ آینده مشاهده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تصور می کنم در آینده هریک از فارغ‌التحصیلان این مؤسسه شهر و دیار خود را روشن کرده و با چراغی پیرامون خود را نورانی می کنند و با تأسیس مؤسسات نوین دیگر آرزوهای امام خمینی (ره) از انقلاب را برآورده می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مؤسسات آموزش عالی از دو وظیفه آموزش و پژوهش برخوردار هستند، گفت: آموزش در حوزه کلاس‌ها و کتاب‌های درسی تأمین می‌شود و استادان معلومات خود را به دانشجویان انتقال می‌دهند.

دکتر حداد عادل خاطرنشان کرد: پژوهش به طور عمده در ارائه پایان‌نامه صورت می‌گیرد و پایان‌نامه میوه تحصیلات عالی است که دانشجو خدمات علمی و ابتکاری خود را به ظهور می‌رساند.

وی تاکید کرد: توازن و تعادل بین آموزش و پژوهش از نکاتی است که برای حوزه و دانشگاه مهم است و در بیشتر دانشگاه‌های کشور آموزش و پژوهش توأم است و در برخی از دانشگاه‌ها پایان‌نامه حذف شده و تنها به ارائه آموزش اکتفا می‌کنند و ممکن است مدرک خاصی نیز بدهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترکیب آموزش و پژوهش روش مناسب‌تری است، اذعان داشت: در کشور ما باید علاوه بر آموزش در دوره کارشناسی ارشد و دکترا لازم است در امر پژوهش تأکید صورت گیرد و سهم هر دو حوزه را عادلانه پرداخت.

دکتر حداد عادل تصریح کرد: برخی اوقات هدف تحصیلات عالی، تربیت استاد و معلم است که یکی از نیازها بوده ولی همه نیازهای را در بر نمی‌گیرد و مقصود از آموزش عالی این نخواهد بود که تدریس درس‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مؤسسه آموزش عالی نباید تمام توان و همت خود را در راستای تربیت معلم قرار دهد و لازم است برخی افراد را برای فعالیت پژوهشی تربیت کند تا در مؤسسات غیر آموزشی به فعالیت بپردازند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نباید هدف مؤسسات آموزش عالی تأمین معلم برای دیگر مؤسسات آموزش عالی باشد و لازم است تأمین پژوهشگر به اندازه استاد در نظر گرفته شود چراکه از طریق فعالیت‌های پژوهشی در مؤسسات تولید علم صورت می‌گیرد و امر رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم محقق می‌شود.

دکتر حداد عادل خاطرنشان کرد: این نیاز وجود دارد که علم جدید تولید شود و با تربیت پژوهشگر و فعالیت پژوهشی است که علم تولید شده و حرکت رو به جلو پیموده می‌شود و علم فراتر می‌رود.

وی با بیان اینکه امروز در عرصه معارف اسلامی به عنوان یکی از وظایف روحانیون نیاز فراوانی وجود دارد، اذعان داشت: راه‌های جدید و مرزهای قابل توسعه فراوانی در این عرصه وجود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که هر پایان‌نامه باید به یک نیاز بپردازد و نباید چنین باشد که پایان‌نامه‌ها پس از دفاع در قفسه‌ای بایگانی شود و خاک بخورد.

دکتر حداد عادل تاکید کرد: باید به طور کامل در انتخاب پایان‌نامه و استاد مراقب بود تا برطرف‌کننده نیازی باشد و از فعالیت سرگردان در زمینه پایان‌نامه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در دوران کنونی به برکت انقلاب اسلامی دین به صحنه اجتماع و زندگی فردی و اجتماعی آمده است، بیان داشت: دین مدعی اداره جامعه و مهم‌ترین شأن زندگی اجتماعی یعنی حکومت شده و در دوران پر مسئله که هر روز مسئله‌ای جدید به وجود می آید و در برابر دین قرار می‌گیرد باید دید تا چه اندازه فعالیت جدید نیاز است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: سؤالات فقهی، حقوقی و دینی فراوانی وجود دارد که باید در پایان‌نامه‌ها در حوزه انتخاب موضوع قرار گیرد.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه در انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ها باید شبهات کلامی نیز در نظر گرفته شود، بیان داشت: برخی شبهات کلامی از دوران گذشته وجود داشته و اکنون تغییر جدیدی پیدا کرده و برخی شبهات جدید بوده و در نتیجه تغییر افکار فلسفی به وجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی به ویژه در جامعهالمصطفی از دیگر مواردی است که محدود به تاریخ و جغرافیای کشور نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این نیاز واقعی ماست که مسلمانان یکدیگر را بشناسند و برای احراز هویت خود به عنوان امت اسلامی نیازمند انواع فعالیت پژوهشی هستیم چراکه اکنون از اوضاع بسیاری از مسلمانان معاصر خود هیچ اطلاعی نداریم.

دکتر حداد عادل به اهمیت گردآوری اطلاعات از کشورهای مختلف اسلامی اشاره کرد و افزود: منابعی از کشورهای بغداد، مصر و نجف وجود دارد و باید این بررسی صورت گیرد که از مسلمانان کشورهای اندونزی و مالزی تا چه اندازه اطلاعات داریم.

وی خاطرنشان کرد: باید دید در امپراتوری عثمانی که در اروپا تا دروازه وین پیش رفته تا چه اندازه در این حیطه فعالیت تحقیقاتی صورت گرفته است و اسلام در آفریقا تا چه اندازه در ایران شناخته شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بخش اختصاص به جهان اسلام دارد، عنوان کرد: بخش وسیعی از مسائل اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی باید اختصاص به جهان اسلام داشته باشد تا به هدف شناخت جهان اسلام، وحدت و خودآگاهی اسلامی برسیم.

دکتر حداد عادل خاطرنشان کرد: این مهم در برابر برنامه‌های دشمنان قرار دارد چرا که دشمنان می‌خواهند در جهان اسلام تفرقه ایجاد کنند و لازم است برای دستیابی به وحدت به فعالیت پژوهشی بپردازیم.

وی با تاکید بر دشمن‌شناسی در فعالیت‌های پژوهشی اظهار داشت: شما بدانید به همان اندازه که برای شناخت و تقویت اسلام تلاش می‌کنید در دنیا دانشکده‌هایی هستند که در نقطه مقابل شما فعالیت می‌کنند و باید این صحنه و عرصه را شناخت و بدون تردید جامعهالمصطفی به همه بخش‌ها توجه دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مطالب به معنای انکار زحمات و انتقاد نیست و اطمینان دارم در جامعهالمصطفی با شناخت وضع موجود و آینده‌نگری مسئله پایان‌نامه بدون تردید مدیریت می‌شود چرا که فعالیت پایان‌نامه یکی از شئون مهم مدیریتی آموزش عالی است.

دکتر حداد عادل با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر تحول در حوزه علوم انسانی به عنوان مطالبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: برنامه‌های درسی، محتوای کتاب‌ها، تأمین استاد، انتخاب دانشجو و در بخش پایانی ساماندهی به پایان‌نامه‌ها و مجلات علمی و پژوهشی مؤسسات آموزشی از سرفصل‌های تحول در علوم انسانی است.

وی با تاکید بر انتشار پایان‌نامه‌های محتوایی و کیفی بیان داشت: پایان‌نامه‌های مناسب فراوانی وجود دارد ولی مدیریتی برای انتشار آنها نیست و اهمیت چاپ و نشر پایان‌نامه‌ها نباید فراموش شود و میوه این درخت نباید به دور انداخته شود بلکه باید با عرضه به بازار شیرینی آن به همگان چشانده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم اسلام به عنوان داروی شفابخش برای بشریت عرضه شود چرا که دوری از دین جهان را با دروغ، تزویر، جرم و جنایت روبه‌رو کرده و وضع موجود جهان اثبات‌کننده نیاز بشر به دین است.

https://haddadadel.ir/news/153-22-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.