تاریخ انتشار: 31 فروردین 1390

قرآن کریم نرم افزار تمدن اسلامی است

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دیدار اعضای این کمیسیون از سازمان دارالقرآن الکریم ، این کتاب آسمانی را نرم افزار تمدن اسلامی دانست و افزود : تلاش برای قرآنی کردن جامعه ،هدف اصلی انقلاب اسلامی است.

دکتر حداد عادل در این نشست که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و هیات امنای سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، ترویج فعالیت های قرانی و تربیت تعداد زیاد قاریان و حافظان قرآن کریم را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به ندرت قاری و حافظ قرآن در جامعه وجود داشت اما امروزه در این زمینه به تولید انبوه رسیده ایم.

وی قرآن کریم را نرم افزار تمدن اسلامی دانست و افزود: تلاش برای قرآنی کردن جامعه هدف اصلی انقلاب اسلامی است.

دکتر حداد عادل گفت : تمدن اسلامی جز با محوریت قرآن کریم شکل نخواهد گرفت و این کتاب آسمانی است که می تواند ذهن، رفتار و عمل فردی و اجتماعی ما را اسلامی کند تا جامعه و تمدن اسلامی ایجاد شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برای نیل به این اهداف عالی، راه درازی را در پیش داریم اما به برکت خون شهدا و مجاهدت های امام راحل (ره) امکاناتی در اختیار ما قرار دارد که با استفاده از آن باید جایگاه شایسته قرآن را برای نسل های آینده تبیین کنیم.

وی با اظهار تأسف از آشنایی کم دانشجویان با روخوانی قرآن کریم افزود: باید در سه ساله اول ابتدایی تمام کودکان با روخوانی قرآن آشنا شوند و این کار شدنی است همانگونه که در قدیم مکتب خانه ها متولی چنین امری بودند.

دکتر حداد عادل گفت: با ورود به عالم معانی، باید قرآن را از حالت تشریفاتی خارج کرد که این مرحله از مرحله قبل نیز دشوار تر است.
وی افزود: در مرحله بعد باید میان جوانان و قرآن، انس و الفت بیشتری برقرار کرد، به گونه ای که قرآن و نماز ، جزو کارهای روزانه قرار گیرد و مردم آنقدر به خواندن قرآن خو بگیرند تا ذهن و اندیشه و جهان بینی شان قرآنی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رقابت های نادرست برخی دستگاه های فرهنگی در زمینه ترویج فعالیت های قرآنی را مشمئز کننده نامید و گفت: آنچه برای ما مهم است، نظم بخشیدن به فعالیت های قرآنی است چرا که احساس می کنیم موازی کاری هایی وجود دارد که باید سامان دهی شده و مرز کارها مشخص شود.

وی با بیان اینکه نهادهای متولی فعالیت های قرآنی باید مکمل هم باشند نه مانع یکدیگر؛ افزود: یک نمونه از مفهوم مهندسی فرهنگی می تواند در کارهای قرآنی اعمال شود.

دکتر حداد عادل گفت: هیچ یک از نهادهای قرآنی نباید حذف شوند اما باید با ساماندهی این دستگاه ها از تداخل و تزاحم کاری جلوگیری و تلاش کنیم فعالیت های قرآنی مکمل یکدیگر باشند.

 

https://haddadadel.ir/news/152-20-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.