تاریخ انتشار: 30 فروردین 1390

ایرج افشار درختی پر بار است

دکتر حداد عادل در مراسم یادمان “ایرج افشار” در یزد با اشاره به سابقه آشنایی خود با افشار، تلاشهای خستگی ناپذیر وی در عرصه های مختلف را ستود و گفت: مرحوم افشار؛ درخت پر باری بود که کمتر کسی از میوه هایش بی بهره است.

وی بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) درباره شخصیت ایرج افشار را یادآور شد و از این شخصیت برجسته به عنوان وجودی مفید و پر تلاش یاد کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: فعالیتهای ایرج افشار در سه حوزه کتابداری، فعالیتهای مطبوعاتی و ایران شناسی قابل تقسیم بندی است.

دکتر حداد عادل افزود: استخوان بندی و پایه اصلی کتابخانه دانشگاه تهران، توسط افشار بنیان نهاده شد و در واقع او مؤسس اصلی رشته کتابداری است.

وی “افشار” را نسخه شناسی بی بدیل و کتابشناسی درجه اول دانست و تصریح کرد: کمتر کسی است که به ادبیات و تاریخ و فرهنگ ایران علاقه داشته باشد و سر و کارش با یکی از کتابهایی که افشار تصحیح کرده، نیفتاده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: تألیف ۳۰۰ مجلد کتاب و حدود ۲ هزار مقاله، نشان از تلاش بی وقفه این شخصیت برجسته دارد.

دکتر حداد عادل در خصوص فعالیتهای مطبوعاتی ایرج افشار گفت: پدر ایرج در مجله آینده، افکار جدید را وارد کشور می کرد، بنابراین او در خانواده ای مطبوعاتی رشد و نمو یافت.

وی ادامه داد: در حوالی سال ۱۳۲۳ ایرج افشار، سر دبیر نشریه آینده شد و در سالهای بعد با نشریاتی همچون سخن، یغما و مهر همکاری داشت تا جائیکه بعدها “فرهنگ ایران زمین” را منتشر کرد.

این استاد دانشگاه گفت: نثر افشار، پشتوانه ای قوی از ادب فارسی داشت، ترکیباتی که وی می ساخت افاده معانی جدید و دلنشینی می کرد.

وی درباره فعالیتهای افشار در حوزه ایران شناسی اظهار داشت: افشار در تمام عمر خویش به ایران می اندیشید و از دوران جوانی با ایران شناسان ایرانی و خارجی مأنوس بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در دوران ۳۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افشار که دیگر مسئولیت مدیریتی نداشت، بیشتر به دنبال کارهای ایران شناسی و تصحیح نسخه های خطی بود.

وی ضمن تبیین جایگاه افشار در بین ایران شناسان، خاطرنشان ساخت: او در میان ایران شناسان ایرانی از همه معروفتر و شناخته شده تر بود تا جائیکه ایران شناسان به او به عنوان یک مرجع علمی معتبر می نگریستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: افشار؛ ایران شناس کتابخانه ای نبود، بلکه عشق و علاقه او این بود که ایران را بگردد؛ او وجب به وجب سرزمین ایران را با پای خود در نوردید.

دکتر حداد عادل، تصریح کرد: در دوره پهلوی، بغضی نسبت به دوره قاجار وجود داشت که نمی خواستند از آن دوره تعریفی شود، اما افشار از این بغض و کینه، مبرا بود، بنابراین کسانی که می خواهند به منابع صحیحی در زمینه تاریخ قاجار و مشروطیت دست یابند، ناگزیرند که به آثار افشار مراجعه کنند.

دکتر حداد عادل گفت: بنده از یکسو باید به مردم یزد در فقدان این چنین شخصیتی تسلیت بگویم و از سوی دیگر تبریک بگویم که اینچنین افرادی از یزد برخاستند.

وی به دانشجویان توصیه کرد تا عشق به ایران کهن و همچنین پشتکار و عشق به علم را از مرحوم ایرج افشار بیاموزند.

https://haddadadel.ir/news/151-19-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.