تاریخ انتشار: 17 فروردین 1390

بیانیه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

بیانیه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مناسبت نامگذاری سال جهاد اقتصادی توسط مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در پیام نوروزی خود در آغاز سال نود، این سال را “سال جهاد اقتصادی” نامیدند و متعاقب آن در سخنرانی خود در روز اول فروردین در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه السلام رهنمودهایی در تشریح و تبیین مقصود از این نام‌گذاری عرضه فرمودند.

نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری، از آن جهت که کل ملت و همه‌ی آحاد جامعه را مخاطب قرار می‌دهد، امری است که قویاً صبغه فرهنگی و ماهیت فرهنگ عمومی دارد؛ به همین جهت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیم مراتب تشکر خود به حضور مقام معظم رهبری و اظهار خوشوقتی از این نام‌گذاری، وظیفه‌ی خود می‌داند نکاتی را در این باب به حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان و نیز عموم ملت ایران تقدیم کند.

کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است این نام‌گذاری که با توجه به واقعیات و شرایط داخلی و خارجی کشور و آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی صورت گرفته، کاری شایسته و بایسته است و “جهاد اقتصادی” با اهمیت و جامعیتی که دارد می‌تواند هدف مشترکی برای همه قشرها و گروه‌ها شود و در جلب توجه مردم و بسیج ملت برای رسیدن به آن هدف، موثر واقع شود.

“جهاد اقتصادی” که عنوان سال نود انتخاب شده، عنوان جامعی است که عناوین سال‌های قبل مانند “نوآوری و شکوفایی” و “اصلاح الگوی مصرف” و “همت مضاعف، کار مضاعف” را در بر دارد و مکمل آنهاست و همه آن مفاهیم ارزشمند می‌تواند در این مسیر به کار گرفته شود.

پیداست که مهم‌ترین وظیفه برای تحقق شعار سال، وظیفه‌ای فرهنگی است. از این طریق همه مردم می‌توانند با درک اهمیت و ضرورت “جهاد اقتصادی” برای شرکت در این مجاهدت دینی و ملی انگیزه بیشتری پیدا کنند و جایگاه و وظیفه خود را در جهاد گسترده تشخیص دهند و بدان وظیفه عمل کنند.

مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ها خاصه مطبوعات و رسانه ملی و نیز عموم گویندگان و نویسندگان و استادان دانشگاه‌ها به ویژه متخصصان و صاحب نظران اقتصادی و همه کسانی که به نحوی می‌توانند در فرهنگ سازی در جامعه موثر باشند می‌باید تبیین و تشریح این امر مهم را وظیفه خود بدانند و با انواع بیان‌ها و شیوه‌ها و ابزارها حرکت مردم را در “جهاد اقتصادی” تسریع و تصحیح کنند.

خوشبختانه سیاست‌گذاری‌های مهمی مانند چشم‌انداز بیست ساله و قوانینی مانند قانون برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار و قانون اجرایی و نیز قانون مهم هدفمندسازی یارانه‌ها با همه آثار و جوانب مهم اقتصادی که دارد پشتیبان جهاد اقتصادی است.

با “جهاد اقتصادی” و با اجرای دقیق و درست این قوانین و قوانین دیگری که می‌تواند در سال نود و سال‌های آینده به تصویب رسد می‌توان تهدیدهای دشمنان انقلاب اسلامی و توطئه‌ها و تبلیغات و تحریم‌هایی را که از آن دم می‌زنند، خنثی کرد.

مقام معظم رهبری در بیانات جامع خود در روز اول فروردین، موفقیت در جهاد اقتصادی را مستلزم توجه به پیشرفت علم و فناوری در کشور دانستند و بازدید ایشان در روزهای اول سال از تاسیسات و فعالیت‌های منطقه مهم عسلویه عملاً موید این جهت بود. ایشان هم‌چنین بر پیوند و هماهنگی پژوهش‌های علمی و دانشگاهی با عرصه‌ی اقتصاد و بازار از طریق “تجاری سازی” دستاوردهای علمی تاکید کردند.

اگر چه دولت و قوای سه گانه در زمینه سازی تحقق جهاد اقتصادی وظیفه مهمی دارند اما همه مردم بی‌استثناء در این جهاد وظیفه دارند و شک نیست که جهاد اقتصادی بدون حضور فعال عمومی مردم در عرصه‌ی اقتصادی به نتیجه نخواهد رسید. کارآفرینان باید سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی را “جهاد” و “کاری مقدس” تلقی کنند و کارکنان و مدیران و کارکنان موسسات اقتصادی نیز باید کار خود را مجاهدت بدانند.
در اسلام به همان اندازه‌ که حرص و ثروت اندوزی مذموم و مردود شمرده شده و به همان اندازه که تنبلی و بیکاره‌گی و کلّ بر دیگران بودن منکر و قبیح دانسته شده، تلاش برای کار و تولید رونق اقتصادی که رهبری از آن به “جهاد” تعبیر کرده‌اند پسندیده و معروف و مستحسن است و به واقع هیچ کس نیست که در این عرصه گسترده و در این پیکار مقدس، نقش و وظیفه‌ای به عهده نداشته باشد، حال چه خانم خانه‌داری باشد و چه مدیری با اختیارات و امکانات وسیع و چه صاحب سرمایه‌ای با توان مالی و اقتصادی.

انتظار می‌رود قوای سه گانه کشور، ریاست جمهوری و وزرای سخت‌کوش دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان قوه قضائیه، هم موانع موجود بر سه راه جهاد اقتصادی را بشناسند و برطرف سازند و هم راه را برای نیل به مقصد هموار سازند. مبارزه با مفاسد اقتصادی و رفع موانع ملال آور و دلسرد کننده ناشی از “دیوان سالاری مزاحم” و عرضه آمارهای دقیق و انضباط در اجرای قوانین از جمله اموری است که مستقیما بر عهده مسئولان قرار دارد. جهاد اقتصادی مستلزم درست مصرف کردن و پرهیز از اسراف و تبذیر است. مردم باید با صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف و دولت باید با افزایش بهره‌وری به این جهاد کمک کنند.

کمیسیون فرهنگی مجلس با تشکر مجدد از مقام معظم رهبری که همواره با رهنمودهای خود چراغ روشنی در راه ملت ایران برای حرکت به سوی سعادت و پیشرفت و عدالت می‌افروزند، امیدوار است ” اقتصادی” که اکنون با همراه شدن با واژه مقدس “جهاد” و اعلام آن از سوی رهبری نظام، قداست یافته، در سال نو به کانون توجه مسئولان و همه ملت بدل شود و مردم بزرگوار ایران اسلامی از ثمرات جهاد اقتصادی در دهه‌ی پیشرفت و عدالت بیش از پیش بهره‌مند گردند.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

۹۰/۰۱/۱۶

https://haddadadel.ir/news/146-06-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.