تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1400

پیام رئیس بنیاد سعدی به مناسبت روز بزرگداشت زبان فارسی

دکتر غلامعلی حدادعادل در پیامی، روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد پیام اصلی فردوسی در شاهنامه که اخلاق، انسانیت، عدل و داد، وطن دوستی، دفاع از استقلال، دشمن ستیزی و پاکی است، ما را در به کار گرفتن این بن مایه های اخلاقی و انسانی برای ساختن جهان آرمانی فردوسی یاری کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، متن پیام غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی به شرح زیر است:

نامگذاری روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی، فرصتی برای تجدید عهد با زبان فارسی است. امروز باید هم به فردوسی بزرگ ادای احترام کرد و هم به زبان فارسی. این نکته که بیش از هزار سال پیش شاعری بزرگ در منظومه‌ای حماسی با بیش از ۶۰ هزار بیت گنجینه‌ای از ادب و حکمت برای ایرانیان به یادگار گذاشته، خدمت بزرگی به ایران، زبان و ادبیات فارسی و ادبیات جهان کرده است.

فردوسی، آموزگار اخلاق، راستی، درستی، پاکدامنی، پاک سخنی، شجاعت، عدالت، تقوا، پرهیز از دروغ، ظلم و ستم و هواپرستی است. فردوسی آدمی را به جنگ حق با باطل فرا می‎خواند و به طور مکرر ناپایداری دنیا را گوشزد می کند.

شاهنامه فردوسی سند هویت، پیشینه، تاریخ کهن و حماسه ملی ملت ایران و فارسی زبانان سراسر جهان است و پیوسته غیرت ملی، وطن دوستی، وطن‎خواهی، دفاع از ایران و جان فدا کردن در راه آن را می‌آموزد و به حقیقت «ایران‎نامه» است.

شاهنامه فردوسی، گنجینه‌ای عظیم از لغات، عبارات و اسلوب‌های بیان و آفرینشهای هنرمندانه است که باعث تقویت و غنای زبان و ادبیات فارسی و استمرار و پاسداشت آن تاکنون شده است.

درسِ شاهنامه، درس خداپرستی، دینداری، مهر ولی و نبی و مشحون از مفاهیم قرآنی و اسلامی است و از این رو، فردوسی شاهنامه را با نام خداوند جان وخرد آغاز می‌کند. او از میان همه حقایق جهان، خدا را با جان و خرد ستوده است، زیرا همه حکمت‌ها و فلسفه ها حول محور جان و خرد است و فلسفه سخن گفتن نیز از جان وخرد است و از اینجاست که می‎فهمیم چرا فردوسی را «حکیم» نامیده ‎اند.

نقش شاهنامه فردوسی در زندگی اجتماعی ایرانیان حقیقتی انکارناشدنی است که در بسترهایی چون هنر نقالی، نگارگری، ورزش، آداب و رسوم، امثال وحکم و… به وضوح نمایان است.

شاهنامه فردوسی در ادبیات جهان نیز تأثیر بسزایی گذاشته است و بسیاری از شاهکارهای ادبیات نمایشی، ادبیات شفاهی و حماسه سرایی جهان امروز در تطبیق با بخشهای مختلف شاهنامه فردوسی و ترجمه های این اثر نفیس در کشورهای مختلف مورد پژوهش و تفحص است.

اینجانب در آستانه بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی، این روز را به همگان به ویژه استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، فارسی آموزان در سراسر جهان شادباش و تبریک می گویم و امیدوارم پیام اصلی فردوسی در شاهنامه که اخلاق، انسانیت، عدل و داد، وطن دوستی، دفاع از استقلال، دشمن ستیزی و پاکی است، ما را در به کار گرفتن این بن مایه های اخلاقی و انسانی برای ساختن جهان آرمانی فردوسی یاری کند.

https://haddadadel.ir/messages/1453-15-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.