تاریخ انتشار: 14 فروردین 1390

ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به علمای شیعه و سنی هندوستان

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جمع علمای شیعه و سنی هندوستان ضمن ارائه تحلیلی از شرایط فعلی جهان اسلام، سلام و پیام گرم رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای را به علمای مسلمان منطقه ابلاغ کرد.

دکتر حداد عادل در گردهمایی علمای شیعه و سنی هندوستان در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران دردهلی نو با تبیین موضوع بیداری اسلامی در جهان اسلام افزود: پیدا است که یکی از راههای مقابله با بیداری اسلامی برافروختن آتش نفاق و اختلاف بین مسلمانان به خصوص بین شیعه و سنی است.

وی گفت: در این سه دهه ای که بیداری اسلامی در جهان خود را نشان داده است می توان دید که روز به روز در مناطقی که شیعه و سنی قرن ها دوستانه با هم زندگی می کرده اند نشانه های اختلاف دیده می شود و این را باید نشانه واکنش تفرقه افکنی غرب نسبت به بیداری اسلامی دانست.

دکتر حداد عادل با تشریح وضعیت مسلمانان در قرن بیستم و وضع امروز مسلمانان در قرن ۲۱ افزود: قرن ۲۰ ادامه دوران ضعف و انحطاط و سستی جهان اسلام بود که از قبل آغاز شده بود و در نیمه اول قرن ۲۰ این ضعف و سستی به نهایت خود رسید و بدترین وضع را مسلمانان در نیمه اول قرن ۲۰ شاهد بودند.

وی گفت: مهمترین اتفاقی که درجهان اسلام در آغاز قرن ۲۰ افتاد اضمحلال امپراتوری عثمانی و تجزیه آن قلمرو عظیم و تسلط استکبار انگلیس و فرانسه بر کشورها و سرزمین های اسلامی در پایان جنگ جهانی اول بود.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کشورمان افزود: فروپاشی امپراتوری عثمانی مقدمه ای برای اشغال فلسطین و پدید آمدن جرثومه فسادی در جهان اسلام به نام اسراییل شد که هنوز جهان اسلام از این جرثومه فساد و غده سرطانی رنج می برد و تقریبا همزمان با فروپاشی عثمانی انقلاب کمونیستی در کشورهای شوروی سابق هم برمناطق مسلمان نشین حاکم شد و مسلمانان آن منطقه را در شرایط بسیار سختی قرارداد و ارتباط مسلمانان کشورهای آسیای میانه و قفقاز را برای مدت ۷۰ سال از جهان اسلام قطع کرد.

وی ادامه داد علاوه بر این در کشورهای دیگری هم که باقی ماندند استعمار حکومت هایی به وجود آورد که دست نشانده آنها باشد و کشور ما ایران در دوران قبل از انقلاب یک نمونه از آن حکومت ها است که حکومت پهلوی اول همزمان با فروپاشی عثمانی به دست انگلیسی ها سلسله جدید تاسیس شد تا استعمار بتواند بر ایران تسلط بیشتری داشته باشد و نظیر این اتفاق نیز در دیگر کشورها افتاد.

دکتر حداد عادل گفت: شما علمای اسلامی هند و پدران شما در شبه قاره از نزدیک با استعمار انگلیس درگیر بوده اید و به خوبی سلطه استکبار را برجهان اسلام و مقدرات مسلمانان در شبه قاره احساس کرده و از بن دندان لمس کرده اید آنچه را که من می گویم و در واقع نیمه اول قرن بیستم اوج پیروزی دشمنان اسلام و نهایت ضعف جهان اسلام است .

وی افزود: دراین دوره در جوامع اسلامی روشنفکران و تحصیل کردگانی در جامعه پیدا شدند که نسبت به تمدن غرب بسیار خوشبین بوده و مدافع غرب در کشورها بودند و در ایران نیز کسانی را داشتیم که تحصیل کرده و باسواد بودند و درعالم سیاست هم مطرح اما معتقد بودند که ایرانی باید برای پیشرفت از فرق سر تا نوک پا فرنگی شود و امثال این افراد در دیگر کشورهای اسلامی کم نبودند.

وی ادامه داد: در واقع یک خوشبینی زائد الوصفی درنسل جوان و تحصیل کرده ها در قرن ۲۰ نسبت به تمدن غربی چه غرب سرمایه داری و هم غرب کمونیستی وجود داشت که این خوشبینی با یک خودباختگی عجیبی همراه بود و درکنار این خوشبینی وخود باختگی مسلمانان دچار ضعف علمی و عقب ماندگی اجتماعی بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اما حالا مقایسه کنید امروز جوانان تحصیلکرده و دانشگاهی ما به هیچ وجه آن خوشبینی و خود باختیگی ۱۰۰ سال پیش را نسبت به تمدن غربی ندارند.

وی گفت : نسل امروز نسبت به ۱۰۰ سال قبل بیدار تر و آگاه تر شده و نسبت به ارزیابی و راستی آزمایی صحت ادعای غرب در سردادن شعارهای آزادی، حقوق بشر، عدالت و قانون امروز نسل جوان ما امکان آزمایشی بیشتری نسبت به ۱۰۰ سال پیش نسبت به این شعارها دارند.

دکتر حداد عادل گفت: امروز اگر کسی بخواهد مثل ۱۰۰ سال قبل بگوید باید برای پیشرفت ملت های مسلمان باید از فرق سر تا پا فرنگی شد به او می خندند و حرف او را به باد استهزا می گیرند.

وی خاطرنشان ساخت: امروز نقد و انتقاد از افکار و روش های غربی به عنوان یک تفکر جاری و معمول جوانان مسلمان در سراسر عالم در آمده است و علاوه بر این مسلمانان به برکت کوشش علما و مجاهدان خود توانسته اند بر بخشی از ضعف فکری علمی و عقب ماندگی های اجتماعی خود غلبه پیدا کنند.

وی اظهار داشت وظیفه علما و متفکران دینی این است که روزگار خود را بشناسند چرا که امروز می توانیم بگویم که قرن ۲۱ قرن بیداری مسلمانان جهان است.

وی افزود: امروز مسلمانان درسراسر جهان احساس هویت می کنند و احساس عزت می کنند؛ امروز جوانان دانشگاهی ما به مسلمانی خود افتخار می کنند و در برابر تمدن غربی خود باختگی ندارند و از نشانه های این بیداری اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۰ سال باقی مانده به پایان قرن ۲۰ است.

وی گفت: انقلاب اسلامی درایران به دست مردی به پیروزی رسید که تعریف او در یک کلمه یک عالم دینی بود امام خمینی(ره) به هیچ یک از جریان های فکری علمی تربیتی و سیاسی غرب تعلقی نداشت و او به صورت خالص برخاسته از متن فرهنگ اسلامی و حوزه های دینی ما بود.
او یک عالم روزگارشناس بود و به همین جهت توانست یک انقلاب مستقل در برابر دنیای غرب در ایران به وجود بیاورد و آن رشد فکری و دینی که در توده های مردم و ملت پدید آمده بود باعث شد که مردم سخن او را بفهمند و بپذیرند و اطاعت کنند و جان و مال خود را در راه دعوت او نثار کنند.

وی گفت: چنین بود که بعد از آن که از نظر غربی ها پرونده حکومت دینی و حکومت اسلامی بایگانی شده بود دوباره در ایران حکومت اسلامی با شجاعت کامل قد علم کرد ما جمهوری اسلامی ایران را در کشور خودمان هم نتیجه و معلول بیداری در داخل کشور می دانیم.

وی تصریح کرد: امروز علمای دینی شیعه و سنی وظیفه دارند که در چنین روزگاری به خوبی برنامه استعمار غرب را برای مقابله با این بیداری اسلامی بشناسند.

وی گفت: نقشه ای که دنیای غرب برای اسلام دارد این است که اسلام نقشی داشته باشد شبیه نقش مسیحیت در اروپا و شما ملاحظه کنید مسیحیت در اروپا اسم و ظواهرش است و واتیکان فقط جاه و شکوه دارد اما هیچ تاثیری در مسایل اجتماعی اخلاقی و سیاسی دنیای غرب ندارد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس جمهوری اسلامی ایران گفت : امروز وقتی جنگ افروزان غربی به کشورهای دیگر حمله می کنند مردم را می کشند و اموال آنان را به غارت می برند پاپ چه نقشی دارد که جز اینکه تماشاچی باشد و گاهی نصیحت بی اثر کند .

وی افزود: ما نباید از مشاهده جمعیت زیادی که روز یکشنبه به پای سخنرانی پاپ جمع می شود احساس حیرت کنیم باید توجه کنیم که این پاپ قدرت جلوگیری از یک قانون خلاف مسیحیت که در پارلمان ایتالیا تصویب می شود ندارد و نقشه ای که آنها برای آینده اسلام دارند چنین نقشه ای است .

دکتر حداد عادل تصریح کرد: آنها می خواهند علمای دین مردم را با ظواهر و احکام فرضی مشغول نگه دارند و وارد مباحث و فعالیت های سیاسی و اجتماعی نشوند آنها هر وقت که حرکت جدید اجتماعی و سیاسی و دربین مسلمان مانند انقلاب ایران پدید می آید که می خواهد اسلام را در متن جامعه فعال کند سعی می کند چهره زشتی از این حرکت در ذهن مردم جهان ترسیم کنند.

وی گفت: آنها با در اختیار گرفتن امپراتوری قدرتمند رسانه ای جنگ نرم گسترده ای را علیه بیداری اسلامی به راه انداخته اند و می خواهند بیداری اسلامی را در دنیا با خشونت،غیر عقلانی بودن، تروریسم و امثال این مفاهیم معرفی کنند و با استفاده از انواع حیله های روانشناسی و تبلیغاتی و انواع حیله ها می خواهند مانع گسترش بیداری اسلامی شوند.

وی گفت: هم اکنون با مقایسه وضع مسلمانان در زمان حاضر و در ۱۰۰ سال قبل باید به بیداری اسلامی خوشامد بگوییم و بیدار اسلامی مانند میهمان عزیزی است که می خواهد به جهان اسلام وارد شود و ما باید خانه را برای پذیرایی از این میهمان عزیز آماده کنیم.

دکتر حداد عادل گفت: قرائن نشان می هد که قرن ۲۱ قرن عظمت مسلمانان است و نشانه های آن در کشورهای اسلامی از حرکت ها و خیزش ها و نهضت های اسلامی که چطور مسلمانان فریاد استقلال و عزت را به آسمان رسانده اند، پیدا است.

وی ادامه داد: یکی از راههای مقابله با بیداری اسلامی بر افروختن آتش نفاق و اختلاف بین مسلمانان به خصوص بین شیعه و سنی است.

وی گفت: بنده خوشحالم و اطمینان دارم که علمای اسلامی در هندوستان علمای روزگار شناسند و با بصیرت به وظیفه خود عمل می کنند و وحدت شیعه وسنی که وجود دارد و جلسه امروز نمونه آن است. همه علما آن اتفاق مبارکی که در جهان اسلام رخ داده آن را شناخته اند و خود را برای ایفای نقش آماده کرده اند.

https://haddadadel.ir/news/142-03-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.