تاریخ انتشار: 24 اسفند 1389

ادبیات انقلاب اسلامی، ضد استکباری است

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: ادبیات انقلاب اسلامی ایران، ادبیات ضد استبدادی و ضد استعماری است و در آن مفاهیم عدالت طلبانه و انسانی موج می زند.

دکتر حداد عادل که به دعوت دانشگاه ‘علیگر’ هند برای شرکت در همایش ‘ادبیات داستانی فارسی از پیدایش تا معاصر’ به هند سفر کرده، افزود:ادبیات بعد از انقلاب اسلامی ایران با برخورداری از ادیبان و بزرگان و بهره گیری از ادبیات کهن، رشد درخوری داشته است.

وی گفت: شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در روح انقلاب و در ادبیات ما تبلور پیدا کرده و حرکت عظیمی در تمامی عرصه های علوم، ادبیات و فرهنگ در ایران ایجاد کرد به طوری که انقلاب اسلامی ایران بدون اتکا به شرق و غرب توانست افقهای جدیدی در تمام دنیا ایجاد کند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: جمعیت ایران بعد از انقلاب دو برابر شده اما مقدار کتابی که چاپ می شود نسبت به گذشته حداقل ۱۰۰ برابر شده و این نشان می دهد که در ایران انقلاب علمی و فکری ایجاد شده است.

وی گفت: نویسندگان ما بعد از انقلاب تقوای قلم را رعایت کرده و پا را از مرزهای اخلاقی فراتر نگذاشتند، به همین دلیل ادبیات امروز ایران با گرایش به مضامینی ازجمله روح بیداری، ایثار و شهادت تبلور یافته و این ادبیات هم در پیروزی و هم در استمرار انقلاب سهیم بوده است.

دکتر حداد عادل ادامه داد: یکی از ویژگیهای ادبیات ما این است که از فرهنگ غرب و نویسندگان غربی تقلید نکرده بلکه جهان بینی غربی را هم نقد کرده است.

وی درباره ادبیات هند نیز گفت: ادبیات در هند قدمت طولانی دارد و کتاب کلیله و دمنه از کتابهایی است که قبل از دوره اسلامی بود که از سانسکریت به پهلوی و از زبان پهلوی به عربی و سپس به فارسی ترجمه شده و این یکی از حلقه های مهم ارتباط ادبی هند و ایران است.

وی همچنین با قدردانی از مسوولان دانشگاه اسلامی علیگر هند و مرکز تحقیقات ادبیات فارسی این دانشگاه اظهار داشت: بنیانگذار دانشگاه یادشده ‘سید احمد خان’ بوده و در آن زبان فارسی همیشه زنده بوده است.

در این همایش با حضور رییس فرهنگستان زبان و ادبیان فارسی کشورمان از کتب چاپ شده مرکز تحقیقات ادبیات فارسی دهلی نو و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

https://haddadadel.ir/news/140-15-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.