تاریخ انتشار: 21 اسفند 1389

ملت ها با زبان فرهنگ و هنر گفت و گو می کنند

رییس کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ملت ها بر خلاف مقامات سیاسی و اقتصادی، با زبان فرهنگ وهنر با یکدیگر سخن می گویند.

دکتر حداد عادل در آیین رونمایی از کتاب ‘نسیم بخارا’ اظهار داشت: کشورهای عضو اکو، به یک فرهنگ مشترک کهن تعلق دارند و اجتماع آنها باعث معرفی میراث فرهنگی خواهد شد. رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به دیدار اخیر خود از نمایشگاه آثار تصویری در نگارخانه سازمان اکو اشاره کرد و گفت: این آثار نشانگر آن است که فرهنگ و تمدن ما به گذشته تعلق ندارد و همانند رودخانه ای زلال در جریان است.

دکتر حداد عادل افزود: اگر مقامات سیاسی و اقتصادی کشورها با زبان سیاست و اقتصاد با یکدیگر سخن می‌گویند، در مقابل، ملت‌ها با زبان فرهنگ و هنر با یکدیگر گفت وگو می کنند و سازمان اکو نیز این فرصت را برای هم ‌صحبتی ملت‌ها فراهم کرده است.

وی در ادامه از رودکی به عنوان ‘آدم‌الشعرا’ یاد کرد و افزود: او همان منزلت را دارد که حضرت آدم(ع) بین ابنا بشر داشته است. رودکی آغازگر شعر فارسی است و برای فارسی زبانان باعث فخر و مباهات است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رودکی را آغازگر شعر فارسی دانست و افزود: وی بیش از هزار سال پیش شعری سروده که امروز برای همگان حتی درس ناخوانده ها نیز قابل فهم است. این موضوع نشاندهنده طبیعت زلال و نیرومند زبان فارسی طی یکهزار و یکصد سال گذشته است که همچنان پاک و پرقدرت باقی مانده است.

دکتر حداد عادل گفت: رودکی نخستین حلقه اتصال ایران و تاجیکستان است و این زنجیر اتصال از این پس نیز ادامه خواهد داشت.

https://haddadadel.ir/news/139-12-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.