تاریخ انتشار: 28 بهمن 1399

نیاز امروز زبان و ادبیات فارسی، کاربردی شدن آن است

دکتر غلامعلی حدادعادل امروز (۲۸ بهمن) در افتتاحیه پانزدهمین گردهمایی ترویج زبان و ادب فارسی که به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از گردهمایی بین‌المللی اظهار کرد: از نظر جامعه‌شناسی، علم تنها در دستگاه‌های اجرایی به توسعه نمی‌رسد بلکه انجمن‌های غیردولتی و حرفه‌ای، در کنار دستگاه‌های دولتی می‌توانند نقش بسیار مهم و موثری در توسعه علم داشته باشند و این دو در کنار هم می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اهمیت ویژه زبان در تحکیم هویت ملی بیان کرد: انجمن علمی ترویج زبان و ادب فارسی در جهت تحکیم هویت ملی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و این انجمن از سابقه طولانی نزدیک به ۵۰ سال برخوردار است و من توفیق داشتم در سال‌های پیش از انقلاب در جلسات این انجمن شرکت کنم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با دعوت از اساتید زبان فارسی برای حضور در فرهنگستان ادب و زبان فارسی ادامه داد: از همه اساتید دعوت می‌کنیم که فرهنگستان زبان و ادب فارسی را از خود بدانند و تصور نکنند که با آن بیگانه هستند و اگر در جایی فکر می‌کنند فرهنگستان می‌تواند به آن‌ها کمک کند، ما استقبال می‌کنیم.

حدادعادل با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: ما بیش از ۶۰ هزار اصطلاح بیگانه را در رشته‌های مختلف به دست متخصصان علاقه‌مند به زبان و فارسی در همان رشته‌ها به فارسی برگرداندیم و برای آن‌ها معادل پیدا کردیم. این واژه‌ها اکنون به صورت مکتوب درآمده و منتشر شده است.

وی با اشاره به یکی دیگر از فعالیت‌های این مجموعه گفت: فعالیت دیگری که سال‌ها است پی‌ریزی شده، تالیف فرهنگ جامع زبان فارسی است که تاکنون دو جلد از این فرهنگ جامع را منتشر کرده‌ایم و جلد سوم نیز تا سال ۱۴۰۰ منتشر می‌شود. این کار بنیادین ادامه‌دار است و امیدواریم که بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: در فرهنگستان ۱۲ تا ۱۳ گروه پژوهشی مشغول به فعالیت هستند و ۹ مجله علمی نیز در رشته‌های مختلف منتشر می‌کنیم. یکی دیگر از توفیقات فرهنگستان این است که موفق به منتشر کردن دانشنامه ۱۲ جلدی “زبان و ادبیات فارسی” شد. این دانشنامه، کتاب بالینی هر استاد زبان و ادبیات فارسی است.

وی تاکید کرد: اساتیدی که در پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی جمع شده‌اند و تبادل نظر می‌کنند، علاوه بر پرداختن به مسائل محض زبان و ادب، مشورت‌هایی هم از نظر اجرایی و مدیریتی انجام دهند و دخالت‌هایی در کارهای اجرایی آموزش عالی زبان داشته باشند. توجه به برنامه‌ریزی درسی و آموزشی در این رشته در دنیای متحول فعلی باید توسعه پیدا کند. نه ‌تنها باید در عناوین و محتواها توسعه صورت گیرد، بلکه باید گرایش و رشته‌های جدیدی نیز به وجود آید و مخصوصا باید توجه شود که گرایش‌ها معطوف به ایجاد اشتغال باشند. یکی از نیازهای امروز در زبان و ادبیات فارسی، کاربردی کردن این رشته است که بتواند فارغ‌التحصیلان را وارد بازار کار کند و در نتیجه جاذبه بیشتری برای استعدادهای برتر ایجاد کند.

حدادعادل در پایان گفت: نوآوری و توجه به نقد ادبی و مقاله‌نویسی می‌تواند خوب باشد، اما باید مراقب باشیم که در حوزه زبان فارسی گرایش به تقلید از روش‌های فرهنگی، ما را از سنت هزار ساله زبان فارسی منقطع نکند.

https://haddadadel.ir/news/1252-16-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.