تاریخ انتشار: 12 بهمن 1399

تسلط استاد سمیعی(گیلانی) بر ادب سنتی فارسی و ادبیات معاصر

دکتر غلامعلی حدادعادل در مراسم نکوداشت صدسالگی استاد احمد سمیعی (گیلانی)، با تبریک صدسالگی استاد احمد سمیعی (گیلانی) و ۳۰ساله شدن فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی افتخار بزرگی است که عضو پیوسته‌ای مثل استاد احمد سمیعی (گیلانی) دارد. در مدت ۳۰ سال فعالیت فرهنگستان از وجود ایشان بهره‌مند بوده‌ایم و ان‌شاءالله که همچنان باشیم.

او در ادامه افزود: استاد سمیعی حدود ۸۰ سال است که در فضای ادبی و سیاسی و فرهنگی ایران حضور دارد؛ یعنی راوی هوشمند و خردمندی از حوادث قرن اخیر ایران معاصر است.

دکتر حدادعادل سپس به ۵۰ سال آشنایی خود با استاد سمیعی (گیلانی) اشاره کرد و از خصایص او، همچون ذوق و عقل سلیم، استعداد، پرکاری، وجدان کاری و عشق به ایران و مردم ایران گفت و سپس اظهار کرد: از دیگر اوصاف استاد سمیعی (گیلانی) استفاده از استادان ادبیات نام‌آور در دانشگاه تهران است. ایشان تنها بازماندۀ دانشجویان قبل از شهریور سال ۱۳۲۰ در دانشگاه تهران هستند.

وی با بیان اینکه استاد احمد سمیعی (گیلانی) هم به ادب سنتی فارسی و هم به ادب معاصر تسلط دارد، از آشنایی او با ادبیات جهان از طریق ادبیات فرانسه گفت و ادامه داد: آنچه از آثار استاد سمیعی دیده می‌شود همه مفید بوده‌اند. هیچ‌وقت به داشتن افراط و تفریط و سلیقه‌های غیراعتدالی که به زبان و ادب فارسی صدمه بزند شناخته نشده‌اند.

رئیس بنیاد سعدی از احمد سمیعی (گیلانی) به‌عنوان یک شخصیت ممتاز جهانی یاد کرد و گفت: ایشان دید جهانی دارند؛ به زبان عربی تسلط دارند و با زبان انگلیسی هم آشنایی دارند و همچنین تجربه‌های مدیریتی گوناگونی دارند. این عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از بنیان‌گذاران ویراستاری کارشان را به‌عنوان یک کارمند از راه‌آهن آغاز کردند. در دورانی که روشن‌فکران و دانشگاهیان به‌شدت درگیر مسائل سیاسی بودند ایشان هم همین طور بودند و استاد سعادت نیز.

دکتر حداد عادل سپس با اشاره به همکاری خود در کنار احمد سمیعی (گیلانی) در انتشارات فرانکلین سابق اظهار کرد: فرانکلین مثل جزیره‌ای بود که همه در آنجا تاوان فعالیت‌های سیاسی‌شان را می‌دادند، اما بعد از انقلاب فضا برای فعالیت‌های استاد سمیعی (گیلانی) باز شد. این‌طور شد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه دست نیاز به سمت ایشان دراز کردند. ایشان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی کار بزرگی کردند که آن برعهده گرفتن مسئولیت «نامۀ فرهنگستان» بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین گفت: علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی با خواندن آثار استاد سمیعی (گیلانی) دو چیز یاد می‌گیرند؛ یکی موضوع و محتوا و دیگری فارسی‌نویسی، زیبانویسی و درست‌نویسی؛ یعنی هم در شکل درس می‌گیرند و هم در محتوا.

دکتر غلامعلی حداد عادل در پایان سخنان خود با اشاره به سهم قابل توجه استاد سمیعی (گیلانی) در نهادینه کردن فعالیت ویراستاری در ایران بیان کرد: ویراستاری ۵۰ سال پیش در ایران امری غریب بود، اما وضعیت امروز آن و اهمیتی که به آن داده می‌شود حاصل زحمات افرادی چون ایشان است. نثر ایشان، نثری محکم، روان، شیرین با ظرافت خاص و از نثرهای نمونه و پختۀ زبان فارسی است.

گفتنی است شنبه، یازدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۹، مراسم نکوداشت صدسالگی استاد احمد سمیعی (گیلانی)، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ویراستار برجسته، با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر رضا داوری ‌اردکانی، دکتر محمد ذبیحی، دکتر محمد شالویی، برخی از اعضای پیوسته و وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچون دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر محمدرضا نصیری، دکتر محمود عابدی، دکتر محمدرضا ترکی و… در محل فرهنگستان برگزار شد.

https://haddadadel.ir/news/1245-31-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.