تاریخ انتشار: 19 بهمن 1399

«چهل‌ستون» دورنمایی از تحولات انقلاب را مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهد

دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم رونمایی از کتاب «چهل‌ستون» ضمن تبریک دهه فجر گفت: کتاب «چهل‌ستون» دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را یادآوری می‌کند. در جمهوری اسلامی اقدامات زیادی صورت گرفته و نباید غوغای امپراطوری رسانه‌ای استکبار، ما را به شک بیندازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ وی اظهار کرد: واقعاً جفاست در حق ملت ایران که کاری که در چهل و دو سال شده دست کم بگیریم. مطمئناً اگر کاری نشده بود، تحریم‌ها نظام را از پای در می‌آورد. این تحریم‌ها به هر کشوری شش ماه اعمال می‌شد، شیرازه آن کشور از هم می‌پاشید. زرق و برق برخی کشورهای اطراف ممکن است چشم برخی را خیره کند؛ اما این‌ها نشانه عظمت کشور نیست، اگر این تحریم‌ها را تحمل کردند و دوام آوردند، آن وقت اقتدار و عظمت آنها ثابت می‌شود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: در اراضی عباس‌آباد مجموعه دستگاه‌های فرهنگی مستقر هستند. وقتی اقداماتی که در فرهنگستان صورت می‌پذیرد را با گذشته مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم در حوزه ادبیات فارسی واقعاً کار شده است. حال چه شده که انقلاب اسلامی به‌رغم فشارها ایستادگی کرده؟ سرّ آن، این است که انقلاب اسلامی، مردمی است و راه را برای حضور مردم در اداره کشور باز کرده است. نمونه ساده آن شهید سلیمانی است. این شهید بزرگوار از روستایی از توابع کرمان برخاسته که در هیچ کجای محاسبات کشور به حساب نمی‌آمده. چطور شده که یک شخصیت محور شده و چهره‌پردازی سیاسی می‌کند؟ آیا اگر انقلاب نشده بود، چنین معجزه‌ای ممکن بود؟ صددرصد جواب منفی است.

حداد عادل بیان کرد: حکومت پهلوی یک حکومت اجتماعی مردمی نبود، اگر تبارنامه رجال و ارتشی‌های درجه یک حکومت پهلوی را بخوانید، درصد بالایی از آنها از دودمان همان خوانین غیرمردمی قاجاریه هستند که با مشروطیت راه ارتقای اجتماعی را فهمیدند، درحالی‌که انقلاب اسلامی به دست مردم به پیروزی رسید و به دست مردم اداره می‌شود. اینکه در هر گوشه تحول علمی اتفاق می‌افتد و در برابر تحریم می‌توانیم مقاومت کنیم، حاصل مردمی‌بودن حکومت است.

وی تصریح کرد: الآن یک‌صد کتاب تألیف شده که خاطرات رجال پهلوی است. بخوانید و ببینید که وقتی شرح حال خود را می‌گویند، کدام‌یک بر اساس لیاقت خود به جایی رسیده‌اند. قطعاً این هشت جلد کتاب مرجع خواهد شد برای هرفردی که می‌خواهد دورنمایی از تحولات را پیش چشم داشته باشد.

گفتنی است در هفتمین روز از دهه فجر، از کتاب جامع دیتا ژورنالیسم با عنوان «چهل‌ستون» با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت نوسازی عباس‌آباد و محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری رونمایی شد. کتاب «چهل‌ستون» در هشت جلد شامل دستاورد‌های چهل‌ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فرهنگ و هنر، سیاست، انرژی، اجتماعی و … در قالب اینفوگرافیک است. این کتاب از سوی شرکت نوسازی عباس‌آباد پدید آمده و انتشارات نشر شهر آن را در هزار نسخه چاپ و منتشر کرده است.

گزارش تصویریگزارش تصویری

https://haddadadel.ir/news/1238-07-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.