تاریخ انتشار: 14 بهمن 1399

صرفاً با علاقه‌مندی یا دانستن زبان فارسی نمی‌توان در آموزش آن موفق بود

دکتر غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی در هفتمین گردهمایی سالانه موسسات آموزش زبان فارسی در جهان اظهار داشت: بنیاد سعدی با اعتقاد به این حقیقت تاسیس شده است که هرچه ملت‌ها زبان یکدیگر را بهتر بفهمند بهتر هم می‌توانند افکار یکدیگر را درک کنند و این به صلح بهتر و بیشتر ملت‌ها می انجامد و فرهنگ ملت‌ها را غنی می‌کند؛ خصوصاً زبانی مثل فارسی که طی هزاران سال از باستان به میانه و جدید رسیده و گنجینه گرانبهایی از معارف را در خود جای داده و به شهادت تاریخ، توانسته در دلها نفوذ کند و اذهان را به سوی خودش جذب کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، وی ادامه داد: علت دیگر تاسیس بنیاد سعدی این بود که رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، یک رشته تخصصی و علمی است و صرفاً با علاقه‌مندی یا دانستن زبان فارسی نمی توان در آموزش آن موفق بود.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه سنت گردهم جمع شدن موسسات فعال را امسال به دلیل محدودیت کرونایی به صورت مجازی اجرا کردیم، خاطر نشان کرد: این بنیاد خود را در عرض موسسات مرتبط فعال در زمینه آموزش زبان فارسی نمی داند، بلکه در طول آنهاست و نمی خواهد جای هیچ موسسه فعال دیگری را بگیرد و بیشتر قصد دارد فعالیت ستادی کند؛ زیرساخت های لازم را برای همه موسسات در داخل و خارج کشور و دانشگاه ها فراهم سازد و بر این اساس در حدود هشت سال فعالیت توانسته انواع منابع آموزشی لازم را تولید و بر غنای فضای آموزشی بیافزاید.

وی با اشاره به تولید کتاب های درسی در این زمینه گفت: بنیاد سعدی در سال های اخیر طرح تولید ۶۸ کتاب را داشته که تاکنون ۴۰ کتاب به مراحل اجرایی نزدیک و ۳۰ عنوان منتشر شده اند. همچنین برای مناطق مختلف دنیا و مقاصد مختلف آموزشی، کتاب تالیف کرده ایم؛ مثلاً کتاب شیراز که دوره چهارجلدی است و برای کشورهای عرب زبان تولید شده‌اند همچنین نرم افزارهای گوناگونی تولید شده تا در این زمینه هم عقب نباشیم.

وی افزود: بخش دیگر فعالیت بنیاد تشکیل برگزاری صدها دوره حضوری کوتاه و بلندمدت برای آموزش زبان فارسی و باز آموزی و دانش افزایی فارسی آموزان و معلمان است. هرساله دوره های متعددی با دعوت از علاقمندان به آموزش زبان فارسی برگزار می کنیم و مدرک بین المللی می دهیم تا هرجای دنیا باشند زبان فارسی را تدریس کنند.

وی تصریح کرد: با علمی کردن آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان معلوم شد بدون تدوین استاندارد، سخن از آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بی معناست. برهمین اساس همه کتاب ها و دوره ها برپایه این استانداردها تنظیم شده است و همه مدرک های مهارت آموزی و دانشی براساس این استاندارد است.

وی گفت: فعالیت مهم دیگر اعطای راتبه تحصیلی (بورس تحصیلی) است که در سالهای اخیر از تعدادی کشورها فارسی آموزانی را دعوت کردیم و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد رشته تربیت مدرس زبان فارسی (آزفا) را بگذرانند و در کشور خودشان ضمن تدریس، تربیت مدرس فارسی هم داشته باشند.

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به همکاری با دانشگاه های مختلف نیز متذکر شد: برای پشتیبانی از دانشگاه ها، انجمن های آموزش زبان فارسی و موسسات آموزشی غیردانشگاهی نیز تفاهم نامه هایی امضا کرده ایم و با اعطای کتاب و وسایل کمک آموزشی و اعزام مربی به این مراکز، از آنها حمایت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد در یکسال اخیر که کرونا وضع جهان را دگرگون کرده، با تقویت زیرساخت ها توانسته ایم انواع کلاس های آموزش فارسی را در فضای مجازی دایر کنیم و چندصد نفر از کشورهای مختلف از طریق فضای مجازی به صورت برخط یا غیربرخط از آموزش های ما استفاده کردند و تنها در یک دوره تربیت مدرس ۵۵۰ نفر از ۳۵ کشور جهان شرکت کردند و در حال حاضر عهده دار بیش از ۲۰۰ کلاس مجازی در جهان هستیم.

وی در پایان گفت: بنیاد سعدی آمادگی دارد که دستاوردها و تولیدات خود را در اختیار همه موسسات و افراد حقیقی و حقوقی قرار دهند و هرکسی که علاقمند به زبان فارسی است بداند که در ایران بنیادی به نام بنیاد سعدی وجود دارد که آمادگی کمک به فارسی آموزان را دارد.

وی در پایان از وزارت علوم، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه علامه طباطبایی و همه موسسات دولتی و غیر دولتی در داخل و خارج از ایران، رایزنان فرهنگی و استادان زبان فارسی در جهان که بنیاد سعدی را در امر آموزش زبان فارسی یاری می کنند، تشکر کرد.

گفتنی است؛ بنیاد سعدی به منظور هم افزایی در آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان، هفتمین گردهمایی سالانه مؤسسه‌های فعال را با همکاری نهادهای مرتبط مانند بنیاد ایرانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت علوم و مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، به صورت مجازی برگزار کرد.

https://haddadadel.ir/news/1228-02-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.