تاریخ انتشار: 18 اسفند 1389

انتقاد از توجه طراحان مدارس به نمونه‌های معماری اروپا

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از توجه بیش از حد طراحان مدارس به مجلات خارجی و نمونه‌های معماری آمریکای لاتین و اروپا گفت: چرا نباید در طراحی مدارس خود نمونه‌هایی مانند “مدرسه چهار باغ اصفهان ” را تکرار کنیم.
دکتر حداد عادل در پنجمین همایش “مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی ” که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به مصوبه مجلس هفتم در سال ۸۵ برای اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس در طی ۴ سال اظهار داشت: اندیشه طراحی مدرسه ایرانی با الگوی معماری ایرانی از زمان همان مصوبه شکل گرفته و همچنان دنبال شده است. وی افزود: از رهگذر تصویب این قانون، دو اندیشه “مقاوم‌سازی” و “بومی‌سازی” مدارس شکل گرفت که در رابطه با مقاوم‌سازی مدارس اقدامات خوبی صورت گرفته است.

دکتر حدادعادل تصریح کرد: با اینکه ایران کشوری زلزله‌خیز است و تعداد متخصصان مقاوم‌سازی حتی برای مقاوم‌سازی مدارس نیز کافی نیست اما طی سال‌های گذشته تا کنون با تلاش‌های صورت گرفته مهندسان متخصص بسیاری در زمینه مقاوم‌سازی تربیت شده‌اند که نتیجه آن هم برای مدارس و هم برای تمام جامعه مفید خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در ساخت و ساز شهرهای ما چیزی به عنوان معماری ایرانی وجود ندارد، به اندیشه “معماری بومی ایرانی” در مصوبه مذکور اشاره کرد و افزود: معماری مختلط و آشفته‌ای که در شهرهای ما برقرار است، هیچ هویتی را نشان نمی‌دهد که برای اصلاح این رویه باید الگو‌های بومی طراحی و به مرور زمان اعمال شود.

دکتر حداد عادل افزود: برای این کار فراوان‌ترین الگوی در دسترس دولت، مدارس هستند که بخش عمده‌ای از ساخت‌ و سازهای دولتی را تشکیل می‌دهند و باید الگوی معماری ایرانی ـ اسلامی در آنها پیاده شود.
وی با اشاره به احداث ده‌ها هزار مدرسه در کشور از ابتدای پیروزی انقلاب خاطر نشان کرد: اگر از ابتدا معماری ایرانی در این مدارس اجرا می‌شد، امروز ده‌ها هزار نمونه از این معماری در اختیار مردم بود و برای دانش‌آموزان نیز الهام بخش بود اما چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش راضی‌کننده‌ای برای اجرای معماری ایرانی ـ اسلامی در مدارس نداشته‌ایم، گفت: نمی‌دانم مشکل چیست که نمی‌توانیم هویت گذشته خود را به روزگار جدید منتقل کنیم و این سؤالی است که متخصصان معماری باید به آن پاسخ بدهند همچنین باید پاسخ داده شود که یک مدرسه با چه مصالح و تزئینات و قوس‌طاق‌ها و ابعاد حیاط باید ساخته شود تا معماری آن معماری ایرانی تلقی شود.
دکتر حدادعادل با انتقاد از توجه بیش از حد طراحان مدارس به مجلات خارجی و نمونه‌های معماری آمریکای لاتین و اروپا اظهار داشت: چرا نباید در طراحی مدارس خود نمونه‌هایی مانند “مدرسه چهار باغ اصفهان ” را تکرار کنیم؛‌ البته نباید از کسی که ذهنش با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی انس ندارد، انتظار طراحی مدرسه با الگوی ایرانی اسلامی داشته باشیم.

وی ادامه داد: قبل از طراحی این الگو و اجرای آن باید مهندسانی داشته باشیم که «ایرانی مسلمان» باشند؛ با این توضیح که در فضای فکری فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی زندگی کرده باشند و نوعی درک شهودی از فضای فرهنگی ایران داشته باشند.

دکتر حدادعادل عنوان کرد: طراحان مدارس قدیمی در دانشگاه‌های ونیز و فلوریدا درس نخوانده بودند اما فرهنگ داشتند یعنی در فضایی تنفس می‌کردند که به طور خود به خود می‌دانستند که چه سبکی را باید طراحی کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه “بازار” در شهرهای ایران و محسوب شدن آن به عنوان یکی از عناصر جدایی‌ناپذیر معماری ایرانی و اسلامی گفت: در روز جمعه اخیر کلنگ احداث نخستین بازار با الگوی معماری اسلامی و ایرانی در شهر جدید “اندیشه” با حضور وزیر مسکن به زمین زده و قول داده شد تا طی دو سال آینده، در یک زمین ۵۰ هزار متری یک بازار با این الگو ساخته شود.

وی خاطر نشان کرد: با این حرکت و با ساختن مدارس ایرانی و اسلامی باید نمونه‌های غنی معماری ایرانی به مردم ارائه شود تا قدمی برای بازگشت به هویت و تمدن ایرانی و اسلامی برداشته شود.

https://haddadadel.ir/news/120-09-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.