تاریخ انتشار: 17 اسفند 1389

رعایت اصول زبان فارسی در نگارش کتاب ها ضروری است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر رعایت اصول زبان فارسی در نگارش کتاب ها گفت: باید توجه داشته باشید که کتاب هایی که به نام اسلام و انقلاب چاپ می شوند از نظر زبان فارسی فاخر، درست و زیبا نوشته شوند که یکی از علاج های این مشکل اهتمام ناشران به ویراستاری است.

دکتر حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: از سال ۱۳۴۲ که وارد دانشگاه تهران شدم و همواره در کتابفروشی های مقابل دانشگاه حضور پیدا می کردم از خود می پرسیدم که جای کتاب های اسلامی در کتابفروشی های مقابل دانشگاه کجاست؟
وی افزود: غیر از یک کتابفروشی که برخی از کتب اسلامی را عرضه می کرد ، فضای روشنفکری غربی بر سایر کتابفروشی ها و غالب انتشاراتی های آن دوره حاکم بود و این فضا تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشت.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ریشه این مشکل به داستان مشروطیت و وداع مذهبی ها با تجدد باز می گردد که این واقعیت بر همه عرصه های فرهنگی، هنری و آموزشی تاثیر گذاشت و مدارس و دانشگاه ها میدان تاخت و تاز اقشار غیر مذهبی شد.

وی افزود: در این ۳۲ سال در همه عرصه ها پیشرفت زیادی کرده ایم اما اگر ریشه و پیشینه را نشناسیم این مشکلات حل نخواهند شد.
دکتر حداد عادل گفت : امروز که درگیر جنگ نرم هستیم قطعا کتاب یکی از سلاح های این میدان است و هجمه فرهنگی را باید با ابزارهای فرهنگی پاسخ داد.

وی با تاکید بر نقش ناشران در ترویج کتب خوب افزود: کتاب فقط با مؤلف کتاب نمی شود، ناشر نیز باید به اندازه مؤلف صلاحیت و مدیریت داشته باشد، چه بسا قلم خوبی که به علت ضعف ناشر برباد رفته و چه بسا ناشر ورزیده ای که از فکری ضعیف، کتابی موثر ساخته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تجلیل از اقدام جمعی از دلسوزان فرهنگ انقلاب اسلامی در ایجاد مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: باید توجه داشته باشید که کتاب هایی که به نام اسلام و انقلاب چاپ می شوند از نظر زبان فارسی فاخر، درست و زیبا نوشته شوند که یکی از علاج های این مشکل اهتمام ناشران به ویراستاری است .

وی افزود: ناشران نباید جنبه هنری کتاب ها را در طراحی جلد و صفحات فراموش کنند و با شناخت سلیقه مخاطبان و اقشار تحصیلکرده، به شخصیت خوانندگان خود احترام بگذارد.

دکتر حداد عادل توزیع را از مشکلات حوزه نشر دانست و گفت: این مجمع باید مسائل مختلف حوزه نشر را بررسی و برای آنها تدبیر کند و ما نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس از پیشنهادات کارشناسی ناشران استقبال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم همبستگی سلیقه های مختلف در چارچوب اصول انقلاب در مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: شما را به خدا حال که با هم متحد شده اید از اختلاف بپرهیزید چرا که دست خدا با جماعت است.

https://haddadadel.ir/news/118-08-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.