تاریخ انتشار: 15 اسفند 1389

مرحوم طالقانی اثبات کرد که دین از سیاست جدا نیست

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی از مردان بزرگ تاریخ است، گفت: آیت الله طالقانی با زندگی خود، اثبات کرد که دین از سیاست جدا نیست.

دکتر حداد عادل در همایش نکوداشت یکصدمین سال میلاد آیت الله طالقانی (ره) در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما اظهار داشت: آیت الله طالقانی برخاسته از منطقه عالم پرور و دین پرور طالقان و فردی مجاهد، مبارز، روشن بین و سخت کوش بود.

وی تاکید کرد: در تاریخ، دو روحانی بودند که از بسیاری از جهات سرنوشتی شبیه هم داشتند یکی آیت الله طالقانی و دیگری آیت الله مطهری.

دکتر حداد عادل خاطر نشان کرد: شباهت آنها این بود که هر دو دهها سال برای پیروزی انقلاب و حکومت اسلامی در این کشور تلاش کردند و تقدیر این بود که هیچ کدام از آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانند افکار خود را برای مردم بیان کنند.

وی اضافه کرد: شهریور ۱۳۲۰ لحظه تاریخی است که آیت الله طالقانی با دانش دینی و بلوغ فکری دینی وارد عرصه ای طوفانی می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حزب توده در این زمان، سازماندهی شده بود و با بهره مندی از ظلم ایجاد شده از زمان رضاخان با شعارهای عدالت طلبی شروع به سرباز گیری می کردند. ملی گراها سازماندهی و وارد عرصه شدند و مذهبی ها که به اجبار رضاخان در انزوا به سر می بردند، وارد عرصه شدند.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله طالقانی از اندیشه ها و جریان های سیاسی حاکم بر تهران آگاه بود، افزود: آیت الله طالقانی تلاش می کرد تا اسلام حقیقی را به نسل جوان، تحصیلکرده و دانشگاهی و دبیرستانی منتقل کند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: آیت الله طالقانی با جهل و خرافات در عرصه معارف مقابله می کرد و اساس معرفی اسلام را قرآن و نهج البلاغه قرار می داد.

دکتر حدادعادل افزود: آیت الله طالقانی معتقد بود که باید جوانان را با زبان قرآن آشنا کرد و نهج البلاغه را سندی برای اسلام قرآنی اصیل و اسلام سیاسی و اجتماعی می دانستند.

وی گفت: آیت الله طالقانی با تکیه و تاکید بر قرآن و نهج البلاغه در برابر ابرهای پر تراکم و تاریک شبهات مارکسیست مقابله کرد. مرحوم طالقانی به مسایل فلسطین بسیار حساس بود و با استعمار خارجی مخالف بود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آیت الله طالقانی سال ها در تهران مرجع تحصیلکرده های متدین بود و در ارتباط حوزه و دانشگاه پیشقدم بود و تحصیلکرده ها را به مسجد می کشاند.

وی با بیان اینکه زندانی شدن های مرحوم طالقانی در دهه ۴۰ شروع شد و تا سال ۵۷ ادامه داشت، افزود: آن مرحوم پس از آزادی از زندان، نقش موثری در تثبیت انقلاب داشت و منزلش ماهها قبل از پیروزی انقلاب، محل رفت و آمد بود که البته برخی هم نیت سوئی داشتند.

وی خاطر نشان کرد: امروز جهان اسلام بیدار شده و جای آیت الله طالقانی خالی است که بداند تلاش هایش و تلاش های امام راحل و شهید مطهری چطور از مرزهای ایران فراتر رفته است.

https://haddadadel.ir/news/116-06-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.