تاریخ انتشار: 2 بهمن 1399

«هنر» زبان مشترک ملت‌های با فرهنگ مشترک است

دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی ویدئویی به همایش بین المللی خوشنویسی راه ابریشم با تقدیر از اینکه هنر خوشنویسی سبب شد هنرمندانی از کشورهای مختلف در شهر مقدس مشهد و در کنار حرم مطهر امام رضا(ع) گرد هم آیند، گفت: رابطه بین فرهنگ و هنر ملت ها رابطه‌ای منطقی است و هرچه فرهنگ نزدیک تر باشد هنر ملت ها نیز نزدیک تر خواهد بود. درواقع ملاک نزدیکی ملت ها می‌تواند به شواهد نزدیکی آثار هنری اندازه‌گیری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، وی ادامه داد: هنر زبان مشترک ملت های با فرهنگ مشترک است و نمایشگاه رقص قلم نشان می‌دهد با وجود تفاوت های ظاهری، اشتراک و همگونی فرهنگی بین این ملت ها وجود دارد. ضمن اینکه عنوان نمایشگاه نیز بسیار مناسب و شایسته انتخاب شده و خوشنویسی چیزی جز موزونی حرکت قلم نیست. این موزونی در فیلم و موسیقی و معماری به اشکال مختلف جلوه می‌دهد.

حداد عادل گفت: نسبت خوشنویسی خوب را با خط می‌توان به نسبت آواز خوب با شعر تشبیه کرد که سبب اثر بیشتر مطالب و مفهوم می‌شود. چراکه سخن سخنوران با خوشنویسی دلنواز و شیرین شده و سبب نفوذ کلام در دل ها می‌شود.

گفتنی است نخستین نمایشگاه و همایش بین المللی خوشنویسی راه ابریشم با عنوان «رقص قلم» به همت کمیسیون ملی یونسکو- ایران، با شرکت مهمانان داخلی و خارجی از دوم بهمن ماه آغاز و به مدت سه روز در ۶ بخش برگزار میشود.

https://haddadadel.ir/news/1157-21-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.