تاریخ انتشار: 22 دی 1399

توجه به صنایع دستی باعث تقویت همبستگی ملی می‌شود

مراسم اختتامیه اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، روز دوشنبه ۲۲ دی ۹۹ با حضور دکتر «غلامعلی حدادعادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و «علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که به‌عنوان مهمان ویژه در این جلسه حضور یافته بود، در سخنانی گفت: «اهمیت این جلسه از آن جهت است که بعد از یک سال است که تقریبا کرونا در کشور آمده و گردشگری را نیز تا حد زیادی دچار مشکل کرده و با توجه به ارتباط گردشگری با صنایع‌دستی، برگزاری این جلسه و ثبت‌هایی که انجام شده اهمیت بسیار زیادی دارد.»

او گفت: «ما دو نوع صنعت داریم، صنعت جدید و صنایع‌سنتی و یا همان صنایع‌دستی، وقتی صحبت از صنعت می‌شود اذهان متوجه صنایع جدید می‌شوند در حالی که سهم صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را در پیشرفت و رونق را نباید فراموش کنیم.»

حداد عادل اضافه کرد: «صنایع‌دستی در هر کشور و خصوصا در کشور ما نماد هویت فرهنگی است، وقتی به این هنر نگاه می‌کنیم نوعی احساس آشنایی و انس با این هنرها داریم. صنایع‌دستی ما از جنس معماری سنتی ما است و برخواسته از متن تاریخ ما است و خصلت مردمی دارد. زبان صنایع‌دستی ما که زبان هنر ایرانی اسلامی است یک زبان آشنا بین مردم ایران است و از هر جایی که عرضه شود نیاز به ترجمه ندارد.»

او افزود: «این بیت شعر را می‌توان برای صنایع‌دستی ایرانی اسلامی بخوانم که آن کس که ز شهر آشنایی است / داند که متاع ما کجایی است. این جلوه روح اسلامی و ایرانی در طول تاریخ است که در روح صنایع‌دستی ما متبلور شده است. ضمن این که یکی از ویژگی‌های صنایع‌‌دستی این است که از فناوری نرم بهره می‌برد و با محیط زیست سازگار است و آثار مخرب بر محیط زیست ندارد.»

حدادعادل در ادامه گفت: «صنایع‌دستی نه تنها با محیط زیست سازگار است بلکه حتی از دورریختنی‌ها می‌توان صنایع‌دستی تولید کرد. بسیاری از چیزهایی که امروز دور ریخته می‌شود از طریق صنایع‌دستی می‌تواند تبدیل به یک کالای ارزشمند شود.»

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: «برخی از صنایع‌دستی فوق‌العاده پیچیده است. به‌عنوان مثال صنعت فرش با وجود قدمت تاریخی بسیار پیچیده است. در حال حاضر نیازمند معرفی بهتر، عرضه گسترده‌تر و حمایت بیشتر از صنایع‌دستی هستم و نیازمند این هستیم که صنایع‌دستی را اقتصادی‌تر کنیم. این مهمترین کمک به مردم مناطق محروم است و به جای این که مردم مناطق محروم را با یارانه اداره کنیم باید کمک کنیم تا مردم مناطق محروم از طریق صنایع‌دستی امرار معاش کنند که این موضوع با گسترش ورونق گردشگری نیز ارتباط ویژه‌ای دارد.»

این مقام مسئول اضافه کرد: «یکی از موضوعات مهم در صنایع‌دستی جوان‌گرایی است. این موضوع جوان‌گرایی که مقام معظم رهبری در سیاست بر آن تاکید دارند در صنایع‌دستی نیز اهمیت فراورانی دارد از این رو باید بتوانیم شرایط انتقال هنر صنایع‌دستی را از نسل گذشته به نسل جوان فراهم کنیم.»

او ادامه داد: «صنایع‌دستی نیازمند ارز خارجی نیست اما مولد ارز است و از این لحاظ در اقتصاد مقاومتی کم‌نظیر است. ضمن این که گردشگران خارجی نیز علاقه فراوانی به صنایع‌دستی ایرانی دارند.»

حداد عادل خاطرنشان کرد: «یکی از تلاش‌های دشمنان ایجاد خدشه در همبستگی ملی ایرانیان است و صنایع‌دستی یکی از مهمترین موضوعاتی است که می‌تواند به همبستگی ملی کمک کند.»

(مشاهده همۀ تصاویر)

https://haddadadel.ir/news/1147-11-2021

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.