تاریخ انتشار: 4 اسفند 1389

خیزش اسلامی در لولوء و التحریر علیه انگلیس و آمریکاست

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: میلیون‌ها نفر از مردم کشورهای اسلامی و عربی که قرن‌ها قربانی استعمار انگلیس بوده اند اکنون در شهرهای لولوء و التحریر در برابر حکومت‌های انگلیس و آمریکا ایستاده‌اند و عقب نشینی نمی‌کنند.

دکتر حداد عادل روز سه شنبه در دومین همایش ایران و استعمار انگلیس، با بیان این که توده‌های مردم نسبت به گذشته آگاه تر شده‌اند افزود: این آگاهی در نسل جوان بیشتر از قشرهای دیگر دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر در گذشته نسل جوان مبهوت تمدن غرب بود و شعار فرنگی شدن از سر تا نوک ناخن پا را سر می‌داد امروزه اینگونه تصور نمی‌کند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت‌های استعمار در ایران گفت: ایجاد سلسله و سلطنت‌های مختلف در ایران، تحمیل جنگ بر کشور، جدا کردن بخش‌هایی از سرزمین و خطوط مرزی ایران، قتل و سرنگونی رجال خدمتگزار، حمایت از یاغیان محلی در برابر حکومت‌های مرکزی، طرفداری از استبداد، تشکیل جمعیت‌های مخفی، کودتا در داخل کشور از جمله فعالیت‌های استعمار انگلیس در ایران است.

دکتر حداد عادل با اشاره به این که استعمار در کشورها به اقتضای فرهنگ، تاریخ و نوع قدرت آنها متفاوت است، گفت: روش استعمار انگلیس، آمریکا، روسیه و فرانسه متفاوت است اما روش استعمار انگلیس قابل توجه است.

وی اطلاع مدار بودن، کارشناسانه بودن، توجه به فرهنگ، مذهب، آداب و سنن ملل، انعطاف پذیر بودن، عدم انحصار به اعمال زور و استفاده از روش‌های دیگر، استفاده از ظرفیت نهادها و شخصیت‌های بومی و محلی و همچنین مدارا با فرهنگ و آداب و رسوم را از جمله ویژگی‌های روش استعمار انگلیس برشمرد.

دکتر حداد عادل افزود: این در حالی است که انگلیس در صورتی که هیچ یک از روش های ذکر شده نتیجه بخش نباشد هیچ ابایی از اعمال زور و سلاح و خونریزی برای رسیدن به مقاصد خود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: با بیان ویژگی‌های استعمار انگلیس می‌توان به مقایسه سرنوشت سلطه گری آمریکا پرداخت چرا که آمریکا تصور می‌کند با تکیه بر پول و بمب اتمی نیازی به زیرکی و تدبیر ندارد بنابراین ظهور آمریکا یک ظهور قدرتمندانه است در حالی که انگلیس با تدبیر و زیرکی برای تحقق اهداف خود تلاش می‌کند.

https://haddadadel.ir/news/112-23-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.