تاریخ انتشار: 20 بهمن 1389

افق آینده علمی در ایران روشن است

آئین پایانی بیست و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و هجدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم دکتر حداد عادل، با تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول و دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب گفت: خوشحالم در دهه فجر فرهیختگان گرامی داشته می‌شوند، این امر باعث افتخار ماست که همه ساله دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی را با انواع جشن‌ها و جشنواره‌های فرهنگی برگزار می‌کنیم. جشنواره‌هایی از قبیل فیلم، موسیقی، کتاب و بسیاری جشنواره‌های دیگر و از انقلابی که بنام اسلام صورت گرفته جز این انتظار نمی‌رود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تألیف کتاب در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: به لطف خدا تألیف کتاب در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشدی افتخارآمیزی داشته؛ به این معنا که جمعیت ایران در کشور تقریباً دو برابر شده و تعداد کتاب‌های منتشر شده نزدیک به یکصد برابر شده است.

به گفته وی، یکی از انواع کتاب‌هایی که در ایران فراوان تألیف می‌شود، کتاب‌های مرجع است. کتاب‌های مرجع به اندازه‌ای‌ فراوان هستند که بنیاد دایرهالمعارف اسلامی توانسته است نزدیک به ۱۰ سال پیش، کتابفروشی بزرگی را برای عرضه کتاب‌های مرجع احداث کند.

دکتر حداد عادل با اشاره به این موضوع که امروز صد برابر بیش از آنچه در سال‌های ۵۴ و ۵۵ در ایران کتاب چاپ می‌کنیم، اضافه کرد: طبق تحقیقاتی که در این کتابفروشی به عمل آوردیم ۲۲ هزار کتاب مرجع شناخته شده و در سال بیش از ۸۰۰۰ کتاب مرجع در این کتابفروشی عرضه می‌شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر این مهم که یکی از انواع کتاب‌هایی که در ایران فراوان تالیف می‌شود دایرهالمعارف است، تصریح کرد: بنده در موسسه بنیاد دایره المعارف اسلامی مسئولیت دارم، این موسسه ۱۰ سال پیش توانسته کتابفروشی بزرگی احداث کند که تنها برای عرضه کتب مرجع است؛ در این موسسه برای کتاب‌های مرجع تحقیقاتی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این‌که کتاب مرجع و دانشنامه جایگاه ویژه‌ای در تولید علم دارند، اظهار داشت: کتاب مرجع و دانش‌نامه‌ها در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و اصولا کشوری که بتواند دایره‌المعارف تولید کند، به درجه خاصی از علم رسیده است و قدرت توانایی دایره‌المعارف‌ها در کشور شاخص خوبی برای ارزیابی کیفیت علم در آن کشور است.

وی بیان کرد: در ایران تنها دایرهالمعارفی که به سامان رسید قبل از انقلاب تحت عنوان دایره‌المعارف فارسی به سرپرستی دکتر غلاحسین مصاحب بود. جلدهای بعدی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به چاپ رسید. در سال های پس از پیروزی انقلاب نشاط و تحرک خوبی در حوزه دایرهالمعارف‌نویسی پدید آمد و بعضی از محققان اذعان دارند که امروز ۲۰۰ نوع دایره‌المعارف در دست تدوین است.

وی ضمن اشاره به اینکه این ۷۰ نوع دایرهالمعارف نشان از پدید آمدن مدیریت علمی و همچنین همت والای اهل علم و خلاقیت و انگیزه بالای آنها برای تولید علم است، گفت: سرعت دایره‌المعارف‌نویسی زیاد نیست و معمولا مؤسساتی که خیلی سریع کار می‌کنند در سال، هزار صفحه می‌توانند تولید کنند و انتشار دایره‌المعارف حدود ۵ سال زمان می‌برد.

برگزیده جایزه جهانی کتاب سال خاطرنشان کرد: وجود مؤسسات دایرهالمعارف‌نویسی نشان‌دهنده قوت علمی و همت بالای اهل علم دارد.

دکتر حداد عادل در خاتمه سخنان خود با ارائه پیشنهادی افزود: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب سال ۹۰ محلی ویژه به ارائه دایره‌المعارف‌ها و دانشنامه‌ها در نمایشگاه کتاب تهران اختصاص دهد چرا که باید امیدوار بود با این زیرساخت علمی محیط پرورش برای دانشمندان در ایران فراهم شود تا طلاب و دانشمندان امروز ما دسترسی بهتری به منابع موثق داشته باشند و بنده به این مهم خوش‌بین هستم چرا که افق آینده به لحاظ علمی در ایران روشن است.

https://haddadadel.ir/news/105-09-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.