تاریخ انتشار: 6 شهریور 1389

سخنرانی دکتر حداد عادل در انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان

دولت لایحه “قانون جامع رسانه‌ها ” را به مجلس ارسال کند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هفته‌ای نیست که از وضعیت قانون جامع رسانه‌ها از وزارت ارشاد خبر ‌نگیریم، همچنان منتظر هستیم هر ‌چه زودتر این قانون در اختیار مجلس قرار گیرد.

دکتر حدادعادل در نشست صمیمی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با اصحاب رسانه اظهار داشت: از مهم‌ترین اتفاقاتی که از قرن ۲۰ تا ۲۱ در دنیا حاصل شده است این است که استعمار در ابتدای قرن بیستم وسایلی اختراع کرد که اجسام سنگین مادی را به نقاط دور پرتاب می‌کرد و در قرن ۲۱ اندیشه و فکر را به نقاط دور پرتاب می‌کند ولی هر دو برای یک هدف به کار گرفته می‌شود.
وی افزود: در ۳۲ سالی که از انقلاب گذشته است، یک میدان نبرد آشکار را شاهد بوده‌ایم به طوری که با قدرت رسانه‌ای، دشمنان انقلاب از همان روز اول تلاش کرده‌اند چهره انقلاب را در جهان به گونه‌ای دیگر تصویر کنند به عبارت دیگر از روز اول خبرهای گزینش شده منفی برای واژگون نشان دادن چهره امام (ره) و انقلاب روی سایت‌های خبری و روزنامه‌ها رفت. در عرصه سینما، فعالیت‌های استعمار در این زمینه بسیار زیاد بود به عنوان مثال فقط در فیلم «بدون دخترم هرگز» ۲ هزار سینما در جهان مأموریت داشتند تا تصویر غلطی از انقلاب برای مردم دنیا نمایش دهند به علاوه اینکه چند میلیون سایت اینترنتی را که به طور مستقیم مطالب ضداخلاق و اطلاع‌رسانی‌های غلط انجام می‌داد را فعال کردند.
وی ادامه داد: جنگ نرم یک شوخی نیست و یک عنوان خالی از حقیقت نیست بلکه یک واقعیت جدی در مقابل انقلاب اسلامی است لذا انقلاب باید در عرصه ارتباطات نیرومند باشد و باید بدانیم برای دفاع از انقلاب باید جنگ‌افزار جنگ نرم را به خوبی شناسایی کنیم، به امکانات آن مجهز شویم و آ‌ماده دفاع در این جنگ باشیم. نمی‌توان نسبت به رسانه امروز با افکار ۶۰ سال پیش از انقلاب دفاع کرد چرا که امروز هم اصل مفهوم رسانه عوض شده است و هم ابزارها متفاوت شده‌اند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ۱۱-۱۰ سال اخیر که انقلاب‌های مخملی روی داده است، گفت: مهم‌ترین ابزار این انقلاب تبلیغات بود که فعالیت‌های رسانه‌ای با افکار غلط به سمت یک ملت حمله می‌شد و سپس با یک تلنگر کوچک بر آن کشور تسلط پیدا می‌کرد.
دکتر حداد عادل خاطرنشان کرد: در کشور از سال ۷۶ به بعد، به نقش رسانه‌ها بیشتر توجه شد به طوری که همزمان با پیروزی اصلاح‌طلبان در سال ۷۶ یک سلسله روزنامه و مجله وارد میدان شده‌اند در آن سال‌ها بلافاصله پس از شروع دوره ریاست جمهوری جدید فضای مطبوعاتی تازه‌ای به وجود آمد که در انقلاب انتظار آن را نداشتیم به طوری که افرادی که قبل از انقلاب دشمن انقلاب شناخته شده بودند و به ضد معنویت و مذهب مشهور بودند و حتی تا سال ۷۶ به نام انقلاب فعالیت مثبتی نداده بودند در صفحات اول روزنامه‌ها از آن تجلیل شد و به نام اصلاحات خود را وابسته به نظام کردند.
وی با بیان اینکه مجلات منتشر شده در آن زمان سخنان دشمنان غربی انقلاب را ترویج می‌کرد، گفت: در این زمان دوستداران حقیقی انقلاب خود را در برابر آواری از فعالیت رسانه‌ای دیدند و با این واقعیت عده‌ای از معتقدان به انقلاب، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان را تشکیل دادند و البته در کنار آن دانشگاهیان، مجلس و گروه‌های مختلف عراقی احساس کردند که برنامه‌ای برای مقابله با انقلاب طراحی شده است. از سال‌های اول اصلاحات یعنی از سال ۷۶ تا سال ۸۲ جبهه دوستداران انقلاب به صورت مداوم زیر بمباران تبلیغاتی اصلاحات قرار داشت به طوری که در سال ۸۲ با پیروزی مخالفان به اصطلاح اصلاحات در دومین دوره انتخابات شهر وضع جدیدی آغاز شد و جبهه رسانه‌ای تازه‌ای آغاز به کار کرد، این موضوع باید درسی برای همه ما باشد که عرصه رسانه را جدی بگیریم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ابزار رسانه‌ای در منطقی جلوه دادن بزرگترین دروغ دنیا خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید کارایی و اهمیت ابزار رسانه‌ای را در عرصه جهان استکبار و قدرت‌های سلطه‌طلب ببینید به رابطه بین صهیونیست و رسانه توجه کنید که به عنوان مثال با همین ابزار، بزرگترین دروغ عالم را در دنیا که وجود اسرائیل است، تثبیت کردند به طوری که در این موضوع اصلا ذره‌ای منطق و حقانیت وجود ندارد یعنی اگر روزی بخواهند آن را توجیه کنند، چه حرفی دارند که بزنند؟ به چه دلیل با توطئه و ترور ساکنان یک کشور وارد آن شدند و آنها را بیرون کردند و کشتند و یک دولت جعلی ایجاد کردند و یک ملت و دولت تازه‌ای ساختند. این موضوع در طول تاریخ نظیر ندارد اما می‌بینیم که همین دروغ بزرگ به کمک قدرت رسانه‌ای ۶۲ سال است که ادامه می‌دهند.
چند رشته در دنیا هست که اگر توجه کنید، متوجه می‌شویم در اختیار صهیونیست‌هاست، یکی عرصه دارو و دیگری بنگاه‌های رسانه‌ای تبلیغاتی و انتشاراتی به طوری که می‌توان گفت تلویزیون‌های بزرگ با شمارگان بالا، ماهواره‌ها و بیشتر سایت‌های اینترنتی به طور ۱۰۰د‌ر‌صد به صهیونیست‌ها تعلق دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به فتنه سال ۸۸ نیز یادآور شد: در این سال شاهد بودیم که چطور پس از انتخابات جریان فتنه فعال شد و به طور برنامه‌ریزی شده رسانه‌ها، اینترنت و انواع وسایل تبلیغاتی را در اختیار گرفت به طوری که در آن روز هر شبکه ماهواره‌ای که تعقیب می‌شد به فاصله یک ربع ساعت، ده‌ها شبکه خبری در ماهواره یک داستان را تبلیغ می‌کردند و آن تقلب در انتخابات بود.
آنچه برای خبرنگاران متعهد مسلمان و متعهد انقلاب ضرورت دارد این است که اولا تعهد انقلابی و اسلامی و دفاع از ارزش‌های الهی، انقلاب، امام ، رهبری، خون شهیدان و حق و حقیقت را همیشه مدنظر بگیرد که این قلب کار همه ماست و باید همه احساس رزمندگان در طول جبهه جنگ را داشته باشند، چطور رزمنده‌ای به جبهه اعزام می‌شد و با تمام توان در خدمت انقلاب بود. امروز هم باید روزنامه نگاران با تمام وجود در خدمت دفاع از این ارزش‌ها باشند. همچنین باید روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به فنون رسانه‌ای مجهز شوند و همه باید تلاش کنیم در حرفه خود تخصص داشته باشیم که یکی از این توانایی‌ها قدرت قلم است و تأکید می‌کنیم باید صاحب بهترین شیوه‌های قلم‌زنی در روزنامه‌نگاری و خبرنگاری شویم و از طرفی از روش‌های جذب مخاطب نیز به نحو احسن استفاده کنیم. در حال حاضر شاهد اشکالات زیادی در عرصه روزنامه‌نگاری هستیم به طوری که برخی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران درباره موضوعی که می‌خواهند از آن خبر تهیه کنند، مطلب زیادی نمی‌دانند و بیشتر سؤالات کلیشه‌ای می‌پرسند که معلوم است در آن مطلب مطالعه نکرده‌اند.
ما روزنامه‌نگاران نیرومندی می‌خواهیم که اگر به عنوان مثال یک مسئول اقتصادی می‌خواهد نظرات خود را بیان کند از اینکه به روزنامه‌نگار جواب سطحی بدهد بترسد چرا که احاطه روزنامه‌نگار به موضوع می‌تواند ضعف مسئول را برملا کند که این موضوع کمتر اتفاق می‌افتد و این یکی از مشکلات ماست.
مشکل دیگر در عالم رسانه و روزنامه‌نگاری این است که معمولا روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از قبل تصمیم خود را نسبت به یک سوژه گرفته‌اند و برخی روزنامه‌ها ارگان یک جریان سیاسی شده‌اند و به عنوان مثال اگر روزنامه و خبرگزاری سیاستش تضعیف دولت باشد، از همه مواردی که مردم باید اطلاع داشته باشند، مواردی را که قدرت جریان سیاسی حزب خود را بالا می‌برد و از طرفی دولت را نیز ضعیف می‌کند، استفاده می‌کند.
گاهی اوقات این موضوع حیرت‌آور است به طوری که یک اتفاق خوب ملی در سطح دنیا افتاده است اما با تصور اینکه اگر مردم بفهمند شاید قدرت دولت بیشتر شود، تیتر نمی‌شود و در عوض موارد منفی آشکار می‌شود همچنین از طرف دیگر روزنامه‌هایی هم هستند که ضعف‌ها را می‌پوشانند به طوری که مشکلات مردم در آن روزنامه اصلا جایی ندارد که هیچ کدام از آن ۲ درست نیست و در حقیقت مردم می‌فهمند که اینها بیانیه حزب هستند.
در عالم رسانه بسیار صحبت از آزادی می‌شود به خصوص در دوران سال ۷۶ شاید روزی صدبار این کلمه را می‌شنیدیم و تکیه کلام مسئولان آن دوره بود اما سؤال اینجاست که آزادی برای چیست؟ آیا آزادی برای دروغگویی، تهمت زدن و نشر اکاذیب چیز خوبی است و این آزادی است که باید به حقیقت قید بزند و یا حقیقت است که باید به آزادی قید بزند.
ما معتقدیم که حقیقت برتر از آزادی است و آزادی که در خدمت حقیقت نباشد، ارزشی ندارد؛ آزادی باید بتواند حقیقت را آشکار کند و این موضوع وجه ممیز یک روزنامه نگار مسلمان از غیر خود است.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس از مدت‌ها پیش در‌صدد تصویب قانون جامع رسانه‌ها هستیم، همانطور که می‌دانید قانون مطبوعات از اواخر مجلس پنجم تغییری نکرده است و در این ۱۴-۱۵ سال دنیای رسانه متحول شده است.
این قانون را با طرح در مجلس نمی‌توان مطرح کرد چرا که معمولا طرح‌ها باید خلاصه باشند اما این قانون نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد و یکی از گفت‌و‌گوهای مستمر ما با وزارت ارشاد این است که پیش‌نویس قانون جامع مطبوعات را به مجلس برسانند و هفته‌ای نیست که از وضعیت این قانون خبر نگیریم اما در وزارت ارشاد به ما خبر می‌دهند که در حال پیگیری آن هستند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در این قانون بیش از ۲۰۰ ماده وجود دارد و احتمالا برای تصویب آن باید از اصل ۸۵ استفاده کرد، خاطرنشان کرد: احتمالا از روزی که این قانون به مجلس بیاید تا روزی که به شورای نگهبان برود، حداقل یک سال وقت می‌خواهد لذا اگر این قانون زودتر به مجلس نرسد ممکن است در مجلس هشتم پرداختن به آن تکمیل نشود.

 

https://haddadadel.ir/news/10-28-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.