تاریخ انتشار: 15 تیر 1389

امروزه هر شهروند یک رسانه است

دکتر حداد‌عادل ضمن اعلام اهداف همایش مطبوعات و فرهنگستان گفت: آشنایی مطبوعات با فرهنگستان و فعالیت‌های آن از سوی دیگر طرح برخی اشکالات که از حیث زبان فارسی، مطبوعات امروز با آن مواجه هستند و برقراری ارتباط بین فرهنگستان و مطبوعات در جهت رفع این اشکالات، از اهداف همایش مطبوعات و رسانه است.

نشست خبری همایش مطبوعات و فرهنگستان صبح روز پنجشنبه ۱۰ خردادماه با حضور غلامعلی حداد عادل، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمددبیر مقدم عضو پیوسته فرهنگستان زبان‌و ادب فارسی، احمد سمیعی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و یدالله ثمره استاد دانشگاه در رشته زیان شناسی در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

 

غلامعلی حداد‌عادل ضمن اعلام اهداف همایش مطبوعات و فرهنگستان گفت: آشنایی مطبوعات با فرهنگستان و فعالیت‌های آن از سوی دیگر طرح برخی اشکالات که از حیث زبان فارسی،

وی افزود: دغدغه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دفع آفت های زبان فارسی است که مطبوعات هم در حفظ زبان می‌توانند موثر واقع شوند و هم در تخریب زبان. 
مدیر شورای واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین اذعان داشت: حکم نهایی در روند واژه گزینی، بر عهده شورای واژه‌گزینی است و پس از آن جهت تصویب به ریاست جمهوری ارائه می‌شود. 
وی در خصوص پرسشی در زمینه ضمانت اجرای واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در دهه ۲۰ ما شاهد شدت عمل دوره اول فرهنگستان زبان و ادب فارسی در راستای اعمال واژگان جدید در سطح جامعه هستیم که ناکامی‌های عدیده‌ای را در پی داشت و در عین حال نباید شرایط دنیای امروز را با دنیای ۷۵ سال پیش مورد قیاس قرار داد که تفاوت‌های بسیاری این دو با هم دارند. امروزه هر شهروندی یک رسانه است و این رسانه‌ای بودن ذاتی است و نه می‌توان آن را با زور و اجبار از بین برد و ایجاد محدودیت برای آن با روح جمهوری اسلامی سازگاری ندارد. 
وی ادامه داد:البته در طی زمان و در دراز مدت، با همت فرهنگستان و اهتمام مردم در خصوص پالایش زبان، واژه‌های جایگزین، جایگاه خود را در زبان فارسی خواهند یافت.

 

https://haddadadel.ir/news/1-06-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.