دکتر حداد عادل با اشاره به عقلانیتگرایی شهید مطهری گفت: باید در اداره امور جامعه از عقلگرایی و استدلال استفاده کرد و با استفاده از ماوراء الطبیعه نمیتوان جامعه را اداره کرد.
هفتمین همایش حکمت مطهر دهم اردیبهشت ماه در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد. دکتر حداد عادل به عنوان نخستین سخنران این مراسم در سخنانی گفت: ۱۲ اردیبهشت داغ مطهری را بر دلهای ما تازه میکند و آتش فراق او را بر جان ما شعلهورتر میکند.
وی ادامه داد: کثرت آثار استاد مطهری حیرتانگیز است، تنوع موضوعاتی که او درباره آنها کتاب نوشته و سخن گفته شگفتآور است و عمق آثار او همه را به خضوع وا میدارد.
ادامه مطلب
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سه اصل ایمان به خدا، رهبری و وحدت مردم در این ۳۲ سال باعث پایداری و پیروزی انقلاب و نظام اسلامی شده است.
دکتر حداد عادل در همایش شهرستانی شوراهای اسلامی شهر و روستا در فرمانداری شهرستان مبارکه واقع در استان اصفهان افزود: امروز هر جا که هستیم باید این سه عامل را حفظ کنیم و بدانیم آنچه که تاکنون این مملکت را پیش برده اصل ایمان به خدا و اطاعت از رهبری بوده است.
ادامه مطلب
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر باید قدردان و شکرگذار نعمت رهبری باشیم.
دکتر حداد عادل در آستانه روز معلم در اجتماع هزار و ۳۰۰ نفری معلمان و فرهنگیان شهرستان سمیرم اظهار داشت: وجود رهبر فرزانه انقلاب نعمتی عظیم برای امت اسلامی است.
ادامه مطلب
عملیات ساخت مجموعه فرهنگی اصفهان و شیخ بهائی طی مراسمی با حضور دکتر حداد عادل در اصفهان آغاز شد.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مراسم کلنگ زنی این دو طرح فرهنگی اظهار داشت: طی سالهای اخیر که کشور به دست اصولگرایان هدایت میشود اقدامات چشمگیری در کلیه زمینهها صورت گرفته است.
ادامه مطلب
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رشد ناهماهنگ فلسفه تطبیقی را نگران کننده توصیف کرد و گفت: ورود به فلسفه تطبیقی مستلزم احاطه فرد به حوزههای فلسفه اسلامی و غرب است.
دکتر حداد عادل در نشست علمی چیستی فلسفه تطبیقی که در سالن همایشهای مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد، با اشاره به پیدایش فلسفه تطبیقی در ایران اظهار داشت: فلسفه تطبیقی از زبان انگلیسی وارد فرهنگ فلسفه ایران شده و الگوبرداری از اصطلاحات مشابهی مانند تاریخ تحلیلی است.
ادامه مطلب
پیام آقای دکتر حداد عادل به بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن، نهج البلاغه و اذان
دانش آموزان استان خراسان رضوی
برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات قرآن، نهج البلاغه و اذان دانش آموزان استان خراسان رضوی در جغتای فرصت مناسبی است تا بار دیگر بر لزوم آشنا ساختن نسل جوان و خصوصا دانش آموزان کشور با قرآن کریم تاکید شود.
قرآن مجید، ضامن مجد و عظمت و وحدت امت اسلام است. این کتاب الهی که معجزه جاودانه پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی ا… علیه و آله و سلم است منشور اعتقادی و سند جهان بینی مسلمانان و شناسنامه هویت معنوی ماست.
اکنون که به برکت انقلاب اسلامی راه برای ورود به عالم نورانی قرآن گشوده شده وظیفه همگان این است که با استفاده از همه امکانات و فرصتها، قرآن را که در گذشته مهجور مانده بود، به صحنه آورند و حقایق آسمانی آن را بر دل و جان و جهان مسلمانان حاکم سازند.
اینجانب با تبریک به دانش آموزانی که در استان شهید پرور و معارف پرور خراسان رضوی برای شرکت در مسابقات قرآن و معارف اسلامی برگزیده شده اند،از آنان درخواست می کنم به موازات تلاش برای تلاوت نیکوی قرآن، به آموختن زبان عربی نیز به صورت جدی همت گمارند و کوشش کنند معانی آیات کریمه کتاب الهی را درک کنند. همچنین توصیه می کنم همیشه در کنار تلاوت آیات قرآن، ترجمه آیات را نیز با لحنی مؤثر در مجالس قرآنی قرائت کنند تا ترجمه خوانی در کشور ما مرسوم شود و به سنتی پایدار مبدل شود.
از مسئولان و مدیرانی که در اجرای این مسابقات و در مراحل قبلی آن سهیم بوده اند نیز سپاسگزاری می کنم و موفقیت همه را در خدمت به قرآن و اسلام و پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی که میراث امام راحل ماست، از خداوند کریم مسئلت می کنم.
به همین سادگی که میبینی
(سیری در شعر فاضل نظری)
غلامعلی حدّاد عادل
گفته بودی چگونه میگریم
به همین سادگی که میبینی
با مشاهده و مطالعه آثار شاعران سه دهه اخیر ایران، میتوان گفت که شعر فارسی در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحوّل یافته و به راهی دیگر قدم نهاده است. شعر فارسی امروز ایران، اگرچه مقیّد به قواعد ساختاری و انضباط سنّتی حاکم بر شعر است، از حیث زبان و مضمون تکرار و ادامه گذشته نیست. آن سنّتشکنی در وزن و قافیه که در سه دهه قبل از پیروزی انقلاب در قالب «شعر نو» نمودار و تحت عناوینی مانند «شعر سپید» و «شعر آزاد» به افراط کشیده شده بود در شعر پس از انقلاب دیده نمیشود. امّا این سخن بدان معنی نیست که شاعران امروز ایران به شعر دوران قاجار و صفوی بازگشتهاند و همان تصویرهای همیشگی ملالآور از انسان و طبیعت را کلیشهوار تکرار میکنند. حقیقت این است که شعر امروز ایران شعری است که، هرچند از حیث ساختارْ نو و تازه نیست، از حیث نگاه شاعر به انسان و جهان بهکلّی تازه است و طراوت و تپشی دلپسند و امیدبخش و زبانی روشن و درست و استوار دارد. میتوان گفت شاعران، در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، باده نو را به جام کهن ریختهاند.
ادامه مطلب